روحانی: افزایش قیمت بنزین به نفع مردم است

© AFP 2023 / HO/Iranian Presidencyحسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ایران در خصوص افزایش قیمت بنزین و سخت تر شدن زندگی برای قشر ضعیف مردم گفت: این کار به نفع مردم است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، با اشاره به افزایش نرخ بنزین که از شب گذشته اجرایی شد گفت: دولت مدت ها به فکر آن بود تا بتواند به نوعی به اقشار ضعیف کشور که بخاطر شرایط اقتصادی در فشار هستند کمک کند، اما به دلیل کمبود منابع درآمدی و بودجه در اجرای آن ناتوان بود. فشارهای شدید اقتصادی که در سال های 97 و 98 به زندگی مردم وارد شد؛ دولت می خواهد در حد تامین نیازمندی های ضروری، از مردم حمایت کند  و به خانواده هایی که در فشار بیشتر هستند کمکی کنیم.

روحانی همچنین بیان داشت: برای تعیین اقشار ضعیف جامعه نیاز به آمار و ارقام دقیق داریم اما در همین میزان که امکان شناسایی هست، می توانیم جامعه را به دو قسمت تقسیم کنیم، بر اساس اطلاعات ما حدود 75 درصد مردم در شرایط فشار قرار دارند و حدود 25 درصد هم شرایط زندگی خوبی دارند و بر مبنای محاسبات 18 تا 19 میلیون خانوار و جمعیتی در حدود 60 میلیون نفر مشمول طرح حمایتی دولت هستند و این مبلغ هم کمک به فرد نبوده و کمک به خانوار به شمار می رود. تلاش ما این است بتوانیم این مبلغ را ماهیانه به حساب خانوارها پرداخت کنیم و در اوایل آذر ماه اولین نوبت آن پرداخت شود. این اقدام برای اقشار مستضعف جامعه کمک کوچکی به شمار می رود و در مجموع اصل این کار ضروری است. برخی معتقد بودند که قیمت انرژی در ایران با قیمت آن در کشورهای منطقه فاصله زیادی دارد که البته این موضوع موجب ایجاد مفاسدی از جمله قاچاق خواهد بود و اگر بخواهیم این معضل را از بین ببریم باید به گونه ای قیمت را افزایش دهیم که تقریبا با قیمت انرژی در کشورهای همسایه برابری داشته باشد و ما با آن مخالفت کردیم. البته این اقدام از سوی دولت انجام نشد به خاطر این بود که معتقد بودیم این افزایش قیمت به نرخ هایی مثل 5 هزار تومان برای هر لیتر بر زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته و موجب افزایش تورم خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به شدت مصرف انرژی در کشور و تاثیر آن بر آلودگی هوا نیز افزود: مقدار انرژی که در ایران مصرف می شود با سایر کشورهای دنیا متفاوت و بسیار زیادتر از استاندارد جهانی است که اصلاح این کار البته نیاز به فرهنگ سازی و تولید خودروی خوب دارد. هدف اصلی از این اقدام این بود که از یک طرف فشار زیاد به مردم وارد نشود و از سوی دیگر برای کسانی که مصرف روزانه معمول دارند نرخ بنزین گران نشود. به همین دلیل 60 لیتر را با یک نرخ و نرخ آزاد را به گونه دیگر تعیین کردیم.

وی اذعان داشت: 4 سال است که دولت نسبت به تغییر نرخ بنزین اقدامی نکرده و امروز بعد از 4 سال این گام برداشته شده است. باید این مسئله را برای مردم توضیح دهیم که این اقدام به نفع آنان است  و دولت علی رغم مشکلات اقتصادی فعلی که دارد هرگز قصد برداشت از این پول را نداشته و هر چه درآمد از این دریافت شود به خانوارها بازخواهد گشت. کسی فکر نکند چون شرایط اقتصادی دولت سخت شده دست به این اقدام زده است تا بخواهد بودجه خود را جبران کند؛ هرگز اینطور نیست و ریالی از این پول به خزانه نخواهد رفت. این کار به نفع مردم و اقشار تحت فشار جامعه بوده و می تواند مفید و موثر باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала