توافق 400 میلیاردی چین برای سرمایه گذاری در ایران

© AP Photo / Eugene Hoshikoتوافق 400 میلیاردی چین برای سرمایه گذاری در ایران
توافق 400 میلیاردی چین برای سرمایه گذاری در ایران
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس تفاهم نامه منعقد شده میان ایران و چین قرار است تا 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی ایران توسط چین صورت پذیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پترولیوم ایکا نامیست، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پایان ماه اوت با همتای چینی خود در دیداری که انجام داد نقشه راهی برای همکاری استراتژیک چین و ایران ارائه کرد. این قرارداد همکاری در 2016 امضا شده بود. این قرارداد جدید بسیاری از نکاتی را که در قراردادهای قبلی ایران و چین بود، در بر می گیرد و به اطلاع عموم رسانده شده است، ولی بسیاری از نکات خاص و کلیدی این تفاهم نامه جدید در اختیار عموم قرار نمی گیرد.این قرارداد تعادل جهانی بخش نفت و گاز را تغییر می دهد.

ستون مرکزی قرارداد جدید این است که چین 280 میلیارد دلار برای توسعه بخش های نفت، گاز و پتروشیمی ایران هزینه می کند.این مبلغ برای دوره پنج ساله اول این قرارداد در ابتدا پرداخت می شود. ولی طبق این تفاهم نامه، پرداخت های بعدی در هر دوره 5 ساله با توجه به توافق دو طرف پرداخت خواهند شد.

یک سرمایه گذاری 120 میلیارد دلاری دیگر هم برای به‌روزرسانی زیرساخت‌های حمل و نقل و تولید ایران امضا شده است که مجدداً در ابتدای هر دوره پنج ساله طبق توافق دو طرف پرداخت خواهد شد.

چین همچنین توافق کرده تولید در میادین نفتی غرب کارون در ایران را 500 هزار بشکه در روز تا پایان سال 2020 افزایش دهد. منفعت نهایی این قرارداد برای ایران این است که چین توافق کرده واردات نفت ایران را در نقض تحریم‌های آمریکا افزایش دهد. اطلاعات گمرک چین نشان می‌دهد این کشور بیش از 925 هزار بشکه نفت خام از ایران در ماه جولای وارد کرده که 4.7 درصد به صورت ماهانه افزایش داشته است.

طبق گزارش منابع ایرانی، رقم واقعی واردات نفت ایران توسط چین بالاتر است و بشکه های اضافی در ذخایر شناور در اطراف چین نگهداری می‌شوند و از گمرک این کشور عبور نکرده اند تا در آمار رسمی ثبت شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала