دو برابر شدن بهاى گوجه فرنگی در بازار ایران

© Sputnik / Igor Zarembo /  مراجعه به بانک تصاویر با آزاد شدن صادرات گوجه فرنگی در ایران، بهای این کالا دو برابر شد
با آزاد شدن صادرات گوجه فرنگی در ایران، بهای این کالا دو برابر شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با آزاد شدن صادرات گوجه فرنگی در ایران، بهای این کالا دو برابر شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، بررسی‌ها در سطح میادین میوه و تره بار ایران نشان می دهد که قیمت گوجه فرنگی در چند روز اخیر رشدی در حدود دو برابر داشته و این در حالی است که عرضه این محصول کاهش یافته است.

حسن صابری هرندی، رئیس اتحادیه بارفروشان با تأیید تأثیر صادرات بر کاهش عرضه گوجه فرنگی در بازار و افزایش قیمت آن، گفت: در روزهای اخیر که ممنوعیت صادرات پیاز اعمال شده، قیمت این محصول با کاهش 40 درصدی مواجه شده و در کنار آن با برداشته شدن ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی از 15 فروردین ماه امسال، قیمت این محصول تا دو برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی در سطح میدان‌های میوه و تره بار به کیلویی 5000 تومان افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: سود صادرات گوجه فرنگی در بازارهای هدف برای هر کیلو از این محصول در حدود 70 تا 80 سنت است و صاحبان بار گوجه فرنگی و دلالان با توجه به این میزان درآمد، حجم قابل توجهی از محصولات را صادر می‌کنند.

رئیس اتحادیه بارفروشان مدعی شد: مدیریتی در زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی وجود ندارد و شرایط به گونه‌ای است که با باز و بسته شدن درهای صادرات، بازار و قیمت‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

صابری ادامه داد: دولت و مسئولان باید به جای اعمال ممنوعیت‌های واردات و صادرات با تعرفه‌گذاری مناسب بازار را کنترل و مدیریت کنند. قیمت گوجه فرنگی تا قبل از آزادسازی صادرات به کیلویی 2000 تومان رسیده بود که شرکت‌های تولید رب، هر کیلو از این محصول را به قیمت 1500 تومان خریداری می‌کردند، اما از 15 فروردین قیمت این محصول به یکباره با رشد قابل توجهی مواجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی انتشار خبر ممنوعیت و آزادسازی صادرات به لحظه بر قیمت محصولات در بازار تأثیر می‌گذارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала