خروج آمریکا از برجام و استقلال مالی اروپا

© Depositphotos.com / AndreyKrفرانسه
فرانسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اروپا در شرایط تحریم های آمریکا علیه ایران می تواند به استقلال مالی دست یابد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «رویترز»، برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه در همایشی، در اسلواکی تحریم‌ها علیه ایران را فرصتی دانسته که کشورهای اروپایی می‌توانند از آن برای ایجاد نهادهای مالی مستقل از آمریکا استفاده کنند.

وزیر دارایی فرانسه خروج آمریکا از «برجام» را فرصتی برای استقلال مالی اروپا از آمریکا توصیف کرده است.

اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
استیلای آمریکا بر نظام مالی جهانی به پایان خواهد رسید؟

لومر گفت: «من به این نتیجه رسیده‌ام که مسئله ایران فرصتی مناسب برای اتحادیه اروپا خواهد بود تا نهادهای مالی مستقلی برای خود ایجاد کرده و بتواند با هر کشوری که می‌خواهد، روابط تجاری داشته باشد».

این مقام بلندپایه فرانسوی همچنین تأکید کرد واشنگتن حق ندارد در مورد روابط تجاری کشورهای اروپایی با ایران تصمیم‌گیری کند.

فرانسه یکی از کشورهای اروپایی طرف توافق هسته‌ای برجام است و ادعا می‌کند قصد دارد این توافق را از طریق ایجاد منافع اقتصادی برای ایران حفظ کند. پاریس، در کنار انگلیس و آلمان بر ضرورت ایجاد مکانیسم‌های اقتصادی ویژه برای حفظ تبادلات تجاری با ایران، پس از خروج آمریکا از برجام تأکید کرده‌ است.

 

کشورهای اروپایی با اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای با ایران مخالفت کرده‌اند. ترامپ، در ماه مه با متهم کردن ایران به نقض توافق هسته‌ای با آزمایش‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای به مشارکت کشورش در این توافق پایان داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала