گزارش و تحلیل

خوشبینی به جای بدبینی

© AFP 2023 / Denis Balibouseشی جین پینگ رئیس جمهور چین
شی جین پینگ رئیس جمهور چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین یک شانس دیگر به تجارت آمریکا می دهد.

به  گزارش « اسپوتنیک» به نقل از آژانس « رویترز» بیش از 80 درصد جامعه تجاری آمریکا  کمتر از گذشته به آینده خود در بازار چین اطمینان دارند.   در  گزارش  اطاق بازرگانی آمریکا به این  موضوع  اشاره شده است.  آهنگ کند  اقتصاد چین  و افزایش « حامی گرایی»  در تصمیمات مقامات چین به  افزایش بدبینی می انجامد.

با استناد به  گفته های  ویلیام  زاریت Chamber chairman William Zarit رئیس اطاق بازرگانی  گزارش می شود که  تعدادی از اعضای  اطاق بازرگانی برای مشورت  با تیم دونالد ترامپ در  ماه فوریه راهی  واشنگتن خواهند شد.  این دیدار  یک ماه قبل از سفر بازرگانان برای  لابی گرایی  منافع خود  انجام می شود.

گزارش یک روز  بعد از آن منتشر شد که شی جین پینگ رئیس جمهور چین در مراسم افتتاح  همایش جهانی اقتصاد  در داووس به علنیت بازارهای جهان فراخواند.  وی اعلام نمود که توسعه و پیشرفت چین  شانسی برای  کل جهان است.  چین نه تنها  از  جهانی شدن اقتصاد سود می برد  بلکه  سهم بزرگی در این فرایند  ایفا می کند.  رشد  اقتصاد چین، نیروی پایداری برای  گسترش ثبات  و  توسعه و رشد اقتصاد جهان فراهم کرده است. چین  از تمام ملل جهان  که برای ورود به « عرشه اکسپرس» رشد اقتصاد چین  آماده باشد  استقبال می کند.

یکاترینا آراپووا کارشناس  انستیتو دولتی روابط بین الملل روسیه  معتقد است که تصادم منافع  استراتژیک، اساس  درگیری مواضع چین و آمریکا را تشکیل می دهد.

—  به نظر من، این را نمی توان چنگ نامید. هر یک از طرفین به فکر منافع استراتژیک خود است.  آمریکا می خواهد  روند لیبرالی شدن بازار  سریع تر  و  شفاف تر جریان داشته باشد اما در چین از موضع  سنجیده تری  پیروی می کنند.  آنچه شی جین پینگ در داووس گفت — یک واقعیت است و وی صادقانه صحبت کرد، اما اجرای آن زمان بیشتری  خواهد برد.  محافل  کاری  آمریکا خواهان تسریع این روند هستند. همانا در  آینده  کوتاه مدت،  تجارت آمریکا از  سودهای قابل انتظار بی بهره می ماند.  مقامات چین سعی خواهند کرد  فرایند  گذار مرحله به مرحله و سنجیده  با حداقل ضرر برای اقتصاد کشور باشد.  به ویژه با توجه به روند دشوار  و ناهمگون تغییراتی که هم اکنون  اقتصاد چین از سر می گذارند.»

 وان چژیمینا کارشناس مرکز  جهانی شدن و مدرنیزه کردن  چین  از انستیتوی  اقتصاد خارجی  در این خصوص گفت: هم اکنون  ما شاهد  افت  اقتصاد جهانی هستیم  و در اقتصاد کشورهای پیشرفته از  نظر وضعیت بازار،  نگرانی بیشتر است.  این کشورها  بطور کلی به  بازارهای دیگر کشورها امید بسته اند اما بطور همزمان، خودشان دست به  اقدامات « حامی گری»  می زنند.  نظریه رشد  کشورهای پیشرفته — نادیده گرفتن  منافع دیگر کشورها  به خاطر  دریافت سود شخصی است. یک نمونه آشکار — حمایت تجاری در سیاست آمریکا فوق العاده  جدی است، همانا به این دلیل تا کنون آنها  مقام بازاری  اقتصاد چین را برسمیت نشناخته اند.  بعلاوه فشار بر اقتصاد چین به همان اندازه قوی است.  شایان ذکر است که  در  فرایند باز بودن اقتصاد چین، تصمیماتی در خصوص  مثلا  به صفر رسانی مالیات  در بسیاری از  مواضع،  اعطای زمین بدون  مبالغ جبرانی،  اجرای سیاست های خاص ترجیحی دیگر ، اتخاذ نخواهد شد. بعلاوه چین  از جهانی شدن اقتصاد  و رشته بازرگانی سود خواهد برد  و از  رشد و توسعه  تجارت آزاد حمایت خواهد کرد.  بازار چین — باز است  اما  نمی تواند بی حد و مرز باشد.  باز بودن بازارهای چین باید  در چارچوب قابل قبول برای چین  عملی شود.  در سند مخصوص «  اقدامات  مربوط به کاربرد فعال تر سرمایه خارجی  برای  گسترش باز بودن بازار چین»  به  محدودیت هایی اشاره می شود که چین  هنگام  گسترش بزرگ مقیاس  سرمایه های خارجی در تولید، عرصه خدمات و استخراج مواد معدنی به اجرا می گذارد.

 در واقع بعضی از کشورها  که از  عدم باز بودن بازار چین  گله مند هستند، خودشان از همین برخورد چین پیروی می کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала