مصرف بیش از اندازه نان در ایران از دیدگاه اقتصادی

اشتراک
مصرف نان در ایران از دیرباز تا کنون ادامه دارد و به نوعی به بخش جدایی ناپذیری از وعده های غذایی هر ایرانی و در کل اکثر مردم جهان تبدیل شده است.

به گزارش اسپوتنیک، در کشور ایران نیز همچون بسیاری از کشور ها، تنوع نانی زیادی وجود دارد. ولی بر اساس آمار، اکثر خانواده های ایرانی نان های سنتی همچون سنگک، بربری، لواش و تافتون را به نان های فانتزی، باگت، تست و غیره ترجیح می دهند. در برخی اقشار کم درآمد جامعه نان به خاطر قیمت ارزان آن نسبت به دیگر محصولات غذایی، به تنهایی به عنوان یک وعده غذایی محسوب می شود.
براساس داده های آماری، مصرف نان در ایران حدودا 6 برابر بیشتر از سرانه مصرف این ماده غذایی در جهان است. بر اساس اخبار پايگاه خبری صنایع غذایی و كشاورزي ايران، دبیر علمی نخستین همایش تخصصی امنیت غذا، سلامت و توسعه "دکتر شهریار دبیریان" ایران اکنون در مقام ششم این جدول در جهان قرار دارد. این رقم برای هر نفز در ایران حدودا 160 کیلوگرم گندم در سال است.


بر اساس تحلیل های اقتصادی، با افزایش تورم و رشد صعودی قیمت محصولات غذایی، حقوق و بودجه بسیاری از خانوارها بلافاصله افزایش نمی یابد. بدین ترتیب اگر برای مثال با 100 هزار تومان امکان خرید 2 کیلو گوشت قرمز و نان فراهم باشد، با افزایش تورم و قیمت محصولات غذایی، گوشت نسبت به گندم از افزایش قیمت بیشتری برخوردار خواهد بود. همین امر باعث می شود که برای سیر نگه داشتن اعضای خانواده، مقدار کمتری گوشت و در ازای آن مقدار بیشتری نان خریداری شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала