هشدار وزیر دارایی عربستان نسبت به فاجعه اقتصادی در کشورش

© Fotolia / Swisshippoهشدار وزیر دارایی عربستان نسبت به فاجعه اقتصادی در کشورش
هشدار وزیر دارایی عربستان نسبت به فاجعه اقتصادی در کشورش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر دارایی عربستان با اشاره به کسری بودجه کل کشورش و کندی روند رشد اقتصادی گفت: اگر واقعیت را نبینیم فاجعه اقتصادی ممکن است در عربستان رخ دهد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان در کنفرانس خبری گفت: اگر واقعیت را نبینیم و اوضاع را حل نکنیم، ممکن است فاجعه اقتصادی رخ دهد.
وی خواهان سیاست ریاضتی شدید شده و به کسری بودجه، کندی رشد اقتصادی، لغو یارانه‌ها و اعمال هزینه‌های جدید اشاره کرد.
وزیر دارایی سعودی گفت: گمان می‌کنید درآمد ما از نفت در سال گذشته میلادی چقدر بود؟ درآمد ما از نفت در این سال فقط ۳۲۹ میلیارد ریال بود در حالی که حقوق‌ها برای دولت ۴۸۰ میلیارد ریال در سال هزینه دارد، این یعنی نفت حتی برای پرداخت حقوق‌ها نیز کفایت نمی‌کند. با در نظر گرفتن درآمدهای دیگر که حدود ۲۰۰ میلیارد است مجموع درآمدهای دولت طی سال جاری میلادی ۵۳۰ میلیارد ریال خواهد بود. این مبلغ تنها برای پرداخت حقوق‌ها کافی است.
وی افزود: متاسفانه من بر این باورم که گزینه دیگری جز این وجود ندارد که عملکردمان را تغییر دهیم تصمیمات برای برداشتن یارانه و برخی از هزینه‌ها بسیار دردناک خواهد بود اما عدم اتخاذ این تصمیم‌ها به معنای این است که ما پنج یا شش سال بعد با دردسر بسیار شدیدتری مواجه خواهیم شد. پنج سال آینده سخت خواهد بود. برای همه سخت خواهد بود برای شهروندان، سازمان‌ها و شرکت‌ها و همچنین برای کسانی که در این کشور اقامت دارند.
وزیر دارایی عربستان تاکید کرد: درست است که برنامه دولتی برای کاهش فشارها برای اقشار کم درآمد وجود دارد اما اکثرا شاید متاثر این بحران شوند. پوشش اقتصادی بسیار اندک خواهد شد، رشد اقتصادی نیز بسیار کند خواهد بود و شرکت‌های بسیاری بسته خواهند شد به ویژه با لغو یارانه‌ها و بستن مالیات‌های سنگین برای کارگران سطح معیشتی مردم کاهش خواهد یافت و قدرت خرید مردم نیز پایین خواهد آمد. قدرت خرید مردم طی چهار یا پنج سال آینده ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. بخش خصوصی نیز کم رونق خواهد شد که متاثر از کاهش قدرت خرید مردم است. به این ترتیب بسیاری از کسانی که از خارج آمده و در کشور ما اقامت دارند کشور را ترک خواهند کرد یعنی احتمالا دو میلیون یا سه میلیون تن از کشور خارج خواهند شد.
وی افزود: به نظر من بزرگترین خسارت، کاهش تعداد مشاغل است که در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد. به این ترتیب بسیاری از فارغ التحصیلان با مشکل بیکاری روبه‌رو خواهند شد.
وزیر دارایی سعودی خطاب به عربستانی‌ها نیز گفت: اگر در بخش خصوصی کار می‌کنید فکر ترک کار نباشید بلکه به فکر حفظ کار خود باشید تا آن را از دست ندهید. اگر بیکارید یا تحت تکفل هستید به دنبال کار حتی با حقوق سه هزار ریال باشید.
می‌توان سخنان وزیر دارایی عربستان را از خطرناک‌ترین اظهارات مقامات سعودی در مورد اوضاع اقتصادی عربستان تلقی کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала