جایگزین پنیر چک

© Fotolia / Iakov Filimonovمواد خوراکی کدام کشور های دیگر مورد تحریم روسیه قرار خواهند گرفت؟
مواد خوراکی کدام کشور های دیگر مورد تحریم روسیه قرار خواهند گرفت؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنگ تجاری با روسیه مانع از رشد اقتصادی چک می شود.

اتحادیه اروپا یک بار دیگر  تحریم های ضد روسی را  تمدید کرد.  بدین ترتیب  تحریم روسیه  در  واردات  محصولات غذایی و  کالاهای اتحادیه اروپا نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.  چه کشوری در این جنگ  تجاری بیشتر ضرر می بیند؟

 دانا وِچِرژووا  نماینده رسمی  اطاق کشاورزی جمهوری چک  در مصاحبه با « سپوتنیک» گفت: این تحریم ها برای  اعضای اطاق کشاورزی  جمهوری چک و  شرکای روس آنها  ناراحت کننده است.  هر دو طرف ضرر می بینند.  اما اگر  تحریم ها  بشکل بی پایان ادامه یابد، جمهوری چک بیشتر ضرر خواهد دید.  زیرا  چک محصوصلات خود را به روسیه صادر می کند.  ما محصولات  اولیه غذایی، نوشابه، روغن  و کره های گیاهی  و حیوانی را به روسیه صادر می کنیم.  صادرات ما در بخش لبنیات وسیع است.  تولیدکنندگان  انواع پنیر در چک  محصولات خود را در بازار روسیه  می فروختند.  قرار بود تحویل  « شیر» تازه  بطور مستقیم در اختیار شبکه های توزیع قرار بگیرد، اما  حالا این پروژه ها  اجرا نمی شوند.  در وضعیت شکل گرفته کنونی، روسیه مجبور شد  تولید را در داخل کشور سرو سامان بدهد تا وابسته به  واردات از خارج نباشد و خودکفا شود.  تا آنجا که می دانم روسیه بخوبی از عهده این کار برمی آید.

پرسش: آیا  اطلاعاتی در باره ضرر  اقتصادی چک از تحریم روسیه  بر واردات محصولات  غذایی  در سال 2015 میلادی وجود دارد؟

پاسخ:  ضرر  تحریم ها که مانع از صادرات محصولات غذایی چک به روسیه شد در  سال 2015 میلادی  600 میلیون کرون (25 میلیون دلار) بود که بطور غیر مستقیم با  افت قیمت ها  در  بخش  کشاورزی  اتحادیه اروپا  در ارتباط است ولی می توان گفت از یک میلیارد کرون بیشتر است. تحریم طولانی می تواند  ضرر غیر قابل جبرانی به رشته کشاورزی  چک وارد آورد و  به روند غیر قابل بازگشت  در بازار اتحادیه اروپا بیانجامد.  هم اکنون  تولید کنندگان روسیه و شرکت های کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند  برنده هستند.  آنها از امکان اشغال  جاهای آزاد شده در بازار روسیه  برخوردار شدند.  متأسفانه ما به عنوان اطاق کشاورزی نمی توانیم   بر این وضعیت تأثیر بگذاریم و فقط  بطور خستگی ناپذیر تکرار می کنیم که»  جنگ تجاری با روسیه مانع از  رشد اقتصادی چک می شود.»

پرسش: در سال نو چه آرزویی برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی چک  و شرکای تجاری روسی آنها دارید؟

پاسخ:  بهترین آرزوها، خوشبختی  و اعصاب راحت  و محیط قابل پیش بینی تر و کارفرمایی  بیشتر!

شایان ذکر است که روسیه  در رشته کشاورزی شریک بزرگ  تجارت خارجی  چک است.  در سال 2014 میلادی ارزش صادرات  محصولات کشاورزی چک به روسیه 96 میلیارد  کرون — 18 درصد بیش از سال گذشته بود. اما از آغاز « جنگ تجاری»  بین اتحادیه اروپا و روسیه، صادرات جمهوری چک  به بازار روسیه  شدیدا کاهش یافت. نه فقط کارفرمایان  از تحریم واردات محصولات کشاورزی چک ضرر می بینند، بلکه مطابق با  داده های اوت سال 2014  صنعت لبنیات چک  پس از اعلام تحریم از سوی روسیه  1000 جای کار را از دست داد. فقط می توان حدس زد که این  رقم  از آن زمان تا کنون چقدر افزایش یافته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала