اقتصاد بالاتر از هر چیز

© Fotolia / Andrey Burmakinاقتصاد جهانی
اقتصاد جهانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنبه های سیاسی مانع از حل و فصل سریع و موثر مسائل اقتصادی می شود.

همایش جهانی اقتصاد در روز 18 ماه ژوئن در سنت پطربورگ افتتاح می شود. بنا به سنت معمول گردهمایی  تحت سرپرستی  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برگزار می شود. طی سه روز  شرکت کنندگان  و مهمانان به بحث در باره  مارک های اقتصادی و راه های حل و فصل  مسائل اقتصادی خواهند پرداخت.

 بحث ها عمدتا پیرامون  دورنمای  اقتصاد جهانی برگزار خواهند شد.  مهمترین  مسأله  بررسی احتمال بروز بحران جدید   خواهد بود.  موضوع  پیشرفت آتی اقتصاد روسیه نیز بررسی خواهد شد. به گفته  تحلیلگرانی که نظر خود را با رادیو « سپوتنیک»  در میان گذاشتند، در اکثر مواقع  جنبه های سیاسی در مرکز توجه قرار می گیرند که مانع  از حل و فصل سریع و موثر  مسائل اقتصادی می شود.  همانا به این دلیل، یکی از  اهداف  همایش  بطور سنتی  بحث در باره نقش  کشور در فرایندهای  اقتصادی  است.

سرگی خِستانوف اقتصاددان  و  دانشیار  آکادمی اقتصاد  روسیه در این خصوص گفت: مهمترین هدف این همایش —  نمایش  مواضع طرفین است.  هم از طرف دولت در نقش تنظیم کننده و هم از سوی  رشته تجاری روسیه که می تواند هم به عنوان صادرکننده کالای خود  ایفای نقش کند و  هم عرصه ای برای سرمایه گذاری  شرکای خارجی باشد.  همایش این دو هدف را  به اجرا می گذارد.

 از سال 1997 میلادی  همایش در « لِن اکسپو»    بطور سنتی  تاجران معتبر و نمایندگان  نخبگان سیاسی  از سراسر جهان را گردهم می آورد.  همایش در سال 2014 میلادی  در  زمان دشوار، وخیم شدن  بحران سیاست داخلی در اوکراین برگزار شد.  تعداد زیادی از  تاجران غربی تحت فشار قرار گرفتند. اما کسانی که در همایش  شرکت کردند  ابراز امیدواری کردند که عقل سلیم پیروز شود و سیاست مانعی در راه  تماس های اقتصادی نشود.  در همایش سال گذشته،  175 قرارداد  به مبلغ  بیش از 400 میلیارد  روبل به امضا رسید. سازماندهندگان همایش  متذکر شدند که  غیبت  شرکت های بزرگ بین المللی تأثیری بر  شکلگیری برنامه کاری همایش نگذاشت.  ترکیب شرکت کنندگان همایش سال جاری نشانگر آن است و بحث در باره  مسائل جهانی  در  سطح بالاتری انجام خواهد شد.

والری آبراموف،  پروفسور کرسی  تنظیم دولتی اقتصاد  آکادمی اقتصاد  ملی و خدمات دولتی روسیه در این خصوص گفت: همایش سال جاری،  محفل با نفوذی از  سیاستمداران  سطح عالی ، کارمندان علمی  و نمایندگان عرصه تجاری را گردهم می آورد.  به نظر من، بحث های  شفاف و علنی در این همایش  جریان خواهد داشت که  شکلگیری جهات  اصلاح  فعالیت  ارگان های دولتی  و سیستم اداری بطور کلی   را ممکن خواهد ساخت.  هم اکنون  تغییر  سیستم اداره  دولتی همانا یکی از مسائل موجود حاضر است.  به عقیده من، در همایش سال جاری،  اقدامات معین و توصیه های مشخص  طراحی خواهند شد  که تأمین کننده ارتباط بین  قدرت، تجارت  و  جامعه مدنی خواهد بود.

 اما نباید فراموش کرد که فشار سیاسی کم نشده است.  از این نظر  باید دید  نمایندگان  تجاری در همایش سال جاری چه پیشنهاداتی مطرح خواهند کرد.

—   بر خلاف سالهای گذشته  مناسبات اقتصادی و سیاسی روسیه  در وضعیت غیر عادی قرار دارد.  حداقل هدف همایش —  نمایش مواضع طرفین است.

علاوه بر  معرفی  برنامه ها و طرح ها در همایش  نتایج عملی نیز بخش مهم دیگر گردهمایی سنت پطربورگ است.  بطور سنتی  این همایش مکانی برای  امضای قراردادها و نقطه ای است که  ایده ها  به اسناد مبدل می شوند.

 آلکساندر  ساوینین  عضو  اداره سازمان های اجتماعی  کارفرمایی خرد و متوسط « تکیه گاه روسیه» در این خصوص  گفت: من در انتظار  امضای قراردادهای  عملی هستم.  نه اینکه ما فقط برویم و صحبت کنیم و قرارهایی بگذاریم و  بس، بلکه این  بحث ها و گفتگو ها به امضای موافقت نامه ها، نقشه های  راه و تماس های جدید بیانجامد.  وضعیت اقتصادی تغییر می کند که بنوبه خود اصلاحاتی در این روند وارد می سازد. امیدوارم   دولت ایده های جدیدی  مطرح کند و در همایش هایی از این نوع،  کارفرما در انتظار دریافت  علامتی  از  مقامات حکومتی  است تا بفهمد ، کجا و  در چه سمتی ما حرکت کند.  با در نظرداشت واقعیات  اقتصادی کنونی  دلمان می خواهد چنین  علامتی دریافت کنیم.

چند برنامه دیگر بطور همزمان با همایش اقتصادی در سنت پطربورگ جریان خواهد داشت که در آنها مسائل  مبرم بررسی خواهند شد.  همایش کاری سازمان همکاری شانگهای  به بررسی مسائل  همکاری های چند جانبه  طراحی  و مکانیزم های  حمایت مالی  از برنامه های اقتصادی سازمان خواهد پرداخت.  دورنماهای  همکاری  تجاری —  سرمایه گذاری  بین کشورهای  عضو در مرکز توجه  همایش کاری « بریکس» قرار خواهد داشت. در همایش مشورتی منطقه ای « بیست کشور کاری»  تاجران  به بررسی  پروژه ها و  توصیه هایی خواهند پرداخت  که در آینده  به رهبران  « بیست کشور بزرگ»  معرفی خواهند شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала