ترامپ پس از انتخابات آمریکا به ایران وعده "معامله عادلانه" می دهد

© Sputnik / Vitaly Podvitskiترامپ پس از انتخابات آمریکا به ایران وعده "معامله عادلانه" می دهد
ترامپ پس از انتخابات آمریکا به ایران وعده معامله عادلانه می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق پیش بینی رئیس جمهور آمریکا، چنین توافقی با ایران می تواند "طی یک هفته، شاید یک ماه" پس از انتخابات ایالات متحده در نوامبر انجام شود.

به گزارش اسپوتنیک، روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران در کاخ سفید، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا، در آستانه امضای توافق نامه های عادی سازی روابط توسط بحرین، امارات و اسرائیل بیان کرد: در صورت انتخاب مجدد در ماه نوامبر، آماده انعقاد "یک توافق بسیار عادلانه" با ایران خواهد بود كه هدف اصلی آن حل مشكل برنامه هسته ای تهران است.

لاوروف: اعمال تحریم ها برای خفه کردن ایران هیچگاه موثر نبوده و نخواهد بود - اسپوتنیک ایران
لاوروف: اعمال تحریم ها برای خفه کردن ایران هیچگاه موثر نبوده و نخواهد بود

رئیس ایالات متحده در مورد چشم انداز تعامل بیشتر با ایران گفت: من یک معامله بسیار عادلانه با آنها انجام خواهم رساند.

وی گفت: من حتی به رهبری ایران گفتم صبر كنید تا انتخابات [در آمریكا] پیش رود. اگر پیروز شوم، پس با ایران معامله خواهیم كرد.

طبق پیش بینی وی، چنین توافقی می تواند "طی یک هفته، شاید یک ماه" پس از انتخابات ایالات متحده در نوامبر انجام شود.

ترامپ گفت: در یک زمان بسیار کوتاه پس از انتخابات ایالات متحده، ایران آماده امضای این پیمان خواهد بود. "متاسفانه ایران رنج می برد. من نمی خواهم آنها رنج ببرند. اقتصاد آنها خراب شده است. تولید ناخالص داخلی آنها منهای ۲۷ درصد خواهد بود، کسی چنین عددی را نشنیده است. این احتمالاً یک رکورد است. آنها واقعاً می خواهند معامله کنند، اما ترجیح می دهند با جو خواب آلود (جوزف بایدن) معامله کنند.

در ابتدای سال جاری، اوضاع در خاورمیانه پس از حمله موشکی هدفمند آمریکا در شب ۳ ژانویه در حوالی فرودگاه بغداد، یک دوره وخامت شدید را تجربه کرد، در نتیجه آن قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای ویژه القدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شد.

در پاسخ، تهران در شب ۸ ژانویه، حمله موشکی به دو پایگاه در عراق را که توسط نیروهای آمریکایی مورد استفاده قرار می گرفت، انجام داد: پایگاه عین الاسد و فرودگاه اربیل.

پیش از آن در سال ۲۰۱۸، واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با تهران خارج شد، پس از آن کارزاری را برای اعمال "فشار حداکثری" بر ایران آغاز کرد، در واقع با هدف خفقان اقتصادی آن بود. برجام به منظور عبور از بحران توسعه هسته ای این کشور در سال ۲۰۱۵ توسط پنج دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان با ایران امضا شد.

دولت فعلی آمریكا به ریاست ترامپ آمادگی خود را برای انعقاد توافق جدید با ایران برای جایگزینی برجام اعلام كرده و ۱۲ شرط مشخص را برای امضای چنین توافقنامه ای برای تهران پیش بینی كرده است.
واشنگتن از تهران به ویژه خواستار تکمیل غنی سازی اورانیوم و عدم پردازش پلوتونیوم، توقف تولید بیشتر سلاح های موشکی، پایان حمایت ادعایی از تروریست ها و آزادی کلیه شهروندان آمریکایی است.
مایکل پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، این موارد و سایر الزامات را در سخنرانی اصلی وی در ماه مه ۲۰۱۸ ذکر کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала