آمریکا موشک هایی را که در پیمان موشکی ممنوع شده اند را آزمایش می کند

© Sputnik / Vitaly Podvitski آمریکا موشک هایی را که در پیمان موشکی ممنوع شده اند را آزمایش می کند
آمریکا موشک هایی را که در پیمان موشکی ممنوع شده اند را آزمایش می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا در حال برنامه ریزی برای آزمایش موشک هایی است که بیش از 30 سال از سوی پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد و کوتاه برد ممنوع شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس، آمریکا در حال برنامه ریزی برای آزمایش موشک کروز با برد یک هزار کیلومتر و همچنین موشک بالستیک با برد سه تا چهار هزار کیلومتر است. خاطرنشان می شود که آنها حامل سلاح هسته ای نخواهند بود. قرار است موشک اول در ماه اوت و موشک دوم در ماه نوامبر مورد آزمایش قرار بگیرد.

آسوشیتدپرس تاکید می کند که اگر روسیه و امریکا بتوانند درباره رعایت پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد به توافق رسیده و از آن خارج نشوند، استقرار موشک های نامبرده لغو خواهد شد.

یادآور می شود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز 4 مارس فرمان تعلیق اجرای پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد را امضا کرد. این تصمیم در پاسخ به تصمیم واشنگتن درباره عدم اجرای این پیمان گرفته شده است.

پیمان موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه 8 دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف، رهبر وقت شوروی به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از 500 تا 1000 و از 1000 تا 5000 کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک های نوع «ار-12 و ار-14» که اتحاد شوروی در سال 1962 در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.

در ماه مه 1991 این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی 1752 موشک بالستیکی و بالدار زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا 859 موشک از این نوع را.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала