معاون رئیس جمهور ترکیه عملیات اسرائیل در رفح را جنایت جنگی خواند

© AP Photo / Hatem Aliمعاون رئیس جمهور ترکیه عملیات اسرائیل در رفح را جنایت جنگی خواند
معاون رئیس جمهور ترکیه عملیات اسرائیل در رفح را جنایت جنگی خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2024
اشتراک
جودت یلماز، معاون رئیس جمهور ترکیه گفت، عملیات ارتش اسرائیل در رفح جنایت جنگی جدید اسرائیل است که پاسخگوی آن خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، پیش از این، ارتش اسرائیل اعلام کرد که عملیات ضد تروریستی هدفمندی را در منطقه شرقی شهر رفح در نوار غزه آغاز کرده است.
یلماز در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: "یک روز پس از اینکه حماس پیشنهادهای قطر و مصر را برای توافق آتش بس تأیید کرد، اسرائیل با حمله زمینی به رفح، جنایت جنگی جدیدی را به فهرست جنایاتی که از 7 اکتبر در سرزمین های فلسطینی مرتکب شده بود، اضافه کرد."
یلماز تاکید کرد: "نتانیاهو و همدستانش که مرتکب جنایت علیه بشریت شدند و همچنین کسانی که در این زمینه سکوت می کنند، دیر یا زود در برابر بشریت پاسخگوی این موضوع خواهند بود."
به گفته وی، آنکارا به تلاش های خود تحت رهبری اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که دولت اسرائیل مجازاتی را که شایسته آن است دریافت کند.
اوضاع در نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2024
حمله ارتش اسرائیل به نوارغزه 7 کشته بر جای گذاشت
ارتش اسرائیل روز دوشنبه عملیات نظامی خود را در منطقه شرقی رفح در جنوب نوار غزه آغاز کرد و حدود 1.5 میلیون فلسطینی مجبور به فرار از شمال و بخش مرکزی این نوار هستند.
صبح روز هفتم اکتبر 2023 ، اسرائیل مورد حمله موشکی بی سابقه ای از نوار غزه قرار گرفت. سرویس مطبوعاتی ارتش اسرائیل اعلام کرد که بیش از 3 هزار موشک شلیک شده است. علاوه بر این، نیروهای حماس پس از حملات موشکی گسترده، به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند.
چند روز پس از این حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد و تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد.
پیشتر حماس اعلام کرده بود که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد. به گفته منابع رسمی اسراییل، ممکن است در حال حاضر همچنان حدود 100 اسرائیلی در اسارت حماس باشند. به گزارش وزارت بهداشت فلسطین، 73 درصد قربانیان را کودکان، زنان و افراد مسن تشکیل می دهند. بر اساس گزارش مقامات اسرائیل شمار جان باختگان اسرائیلی نیز به بیش از 1200 نفر و زخمی ها به 5 هزار نفر رسیده است.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا درگیری های نظامی را متوقف کنند. براساس موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس راهکار "دو دولتی" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است، راه حلی که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، مبنی بر ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین بود، اما فقط کشور اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала