چین فضاپیمای سرنشین دار شنزو ـ 18 را به فضا پرتاب کرد

© AP Photo / Zhao Jianweiپایگاه فضایی Jiuquan در استان گانسو در شمال غربی چین
پایگاه فضایی  Jiuquan در استان گانسو در شمال غربی چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2024
اشتراک
فضاپیمای سرنشین دار چینی شنزو ـ 18 Shenzhou-18)) امروز پنجشنبه از پایگاه فضایی Jiuquan در استان گانسو در شمال غربی چین به فضا پرتاب شده و یک اکیپ سه نفره را به ایستگاه مداری تیانگونگ (Tiangong) خواهد برد.
به گزارش اسپوتنیک، این پرتاب توسط تلویزیون مرکزی چین پخش شد.
پرتاب موشک Long March-2F حامل این فضا پیما طبق برنامه در ساعت 20:59 به وقت محلی (16 و 29 دقیقه به وقت تهران ) انجام شد.
این مأموریت توسط یه گوانفو که قبلاً یکی از خدمه مأموریت شنزو ـ 13 بود، رهبری می شود. فضانوردان لی کونگ و لی گوانگسو نیز به مدار رفتند که این پرواز برای آنها اولین پرواز در حرفه آنها است.
برنامه ریزی شده است که فضانوردان 2-3 پیاده روی فضایی انجام دهند. آنها حدود شش ماه در ایستگاه خواهند ماند و در پایان ماه اکتبر به زمین باز خواهند گشت.
 چین فضاپیمای سرنشین دار شنژو 17 را به فضا پرتاب کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2023
چین فضاپیمای سرنشین دار "شنژو 17" را به فضا پرتاب کرد
خدمه فضا پیمای شنزو ـ 17 که در 26 اکتبر به تیانگونگ رسید، در حال حاضر در این ایستگاه هستند. فرمانده خدمه تانگ هونگبو است که برای او این دومین ماموریت در ایستگاه مداری چین است. اکیپ فضانوردان همچنین شامل سرهنگ دوم نیروی هوایی چین تانگ شنجی (33 ساله) و سرهنگ دوم نیروی هوایی چین جیانگ شینلین (35 ساله) بودند، این پرواز اولین پرواز در حرفه آنها است . خدمه شنزو ـ 17 در 30 آوریل به زمین بازخواهند گشت.
چین ساخت ایستگاه مداری ملی تیانگونگ را در 29 آوریل 2021 آغاز کرد، زمانی که ماژول هسته Tianhe با موفقیت به مدار پرتاب شد و مونتاژ پیکربندی اصلی ایستگاه در 3 نوامبر 2022 به پایان رسید. پیکربندی اولیه ایستگاه تیانگونگ به شکل T شامل محفظه اصلی "Tianhe" و دو ماژول آزمایشگاهی "Wentian" و "Mentian" است که وزن آنها تقریباً 69 تن است. مجموع فضای زندگی ایستگاه تقریباً به 110 متر مکعب می رسد و سه فضانورد یا شش نفر می توانند همزمان در هنگام تعویض خدمه روی آن باشند. عمر عملیاتی طراحی شده ایستگاه برای 15 سال - تا سال 2038 - طراحی شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала