گزارش و تحلیل

تحریم به جای حمله نظامی؛ آیا هنوز گزینه هایی برای هجمه علیه ایران وجود دارد؟

© AP Photo / Tomer Neubergحمله موشکی ایران به اسرائیل
حمله موشکی ایران به اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2024
اشتراک
وبگاه خبری اسرائیلی آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی درباره حمله اسرائیل به ایران اعلام کرد، ارزیابی ها حاکی از آن است که ایران به هر حمله بزرگ و اعلام شده اسرائیل به خاک خود پاسخ خواهد داد، بنابراین ابتکاری برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به عنوان جایگزینی برای پاسخ اسرائیل مطرح شده است.
به گزارش اس‍پوتنیک- علی میرباقری پژوهشگر مسائل اروپا در گفتگو با اسپوتنیک ضمن اشاره به بحث تحریم های تازه علیه ایران توسط وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا و اعلام رسمی جوزف بورل در خصوص اتخاذ تصمیماتی در این زمینه گفت، درباره اعلام تحریم های جدید علیه ایران نه تنها جوزف بورل بلکه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز از وضع تحریم های جدید علیه ایران صحبت کرده اند. ایران سالهاست که در حوزه های مختلف در وضعیت تحریم به سر می برد و همانطور که جوزف بورل نیز اشاره کرد باید دید که چه حوزه هایی باقیمانده تا بتوان تحریم های جدیدی وضع نمود و یا همان حوزه های قبلی را با شدت بیشتری تحریم کرد. اما طبق اظهارات جک سالیوان قطعا این تحریم‌ها برنامه موشکی، پهپادی ونهادهای حامی سپاه و وزارت دفاع ایران را شامل می‌شود.
میرباقری در ادامه افزود، علاوه بر اعمال تحریم های جدید و یا تشدید تحریم های قبلی احتمالا اتفاق دیگری نیز در راه است و آن قرار دادن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در لیست نهادهای تروریستی است، زیرا بعد از حمله ایران به اسرائیل برخی مقامات اروپایی با استفاده از جو موجود در جامعه جهانی و نگاه بدبینانه نسبت به ایران این مو‍ضوع را بر سر زبان انداختند، اگرچه این مسئله فعلا به دلیل عدم وجود زمینه های حقوقی لازم در حال حاضر رد شده است. از سویی عملا این اقدام حرکتی بیهوده است که عموماً از سوی طیفی مطرح می‌شود که دارای مواضع شعارگونه در حمایت از لابی رژیم اسرائیل هستند. این اقدام حتی اگر برای راضی نگه داشتن اسرائیل هم انجام شود تا مانع عملیات واکنشی نسبت به ایران شوند باز هم یک اشتباه دیپلماتیک است و عملا روابط دیپلماتیک را قطع خواهد کرد.
وی در ادامه افزود، طبیعتا وقتی صحبت از اقدام واکنشی در میان است اعم از حمله نظامی و یا اقدامی مثل افزایش و تشدید تحریم ها باید دید در ارزیابی ها چه اقدامی بالاترین اثرگذاری را دارد. به عنوان مثال در حال حاضر متحدهای غربی اسرائیل از آن می خواهند تا در پاسخ درنگ کند و منتظر تشکیل ائتلافی در منطقه علیه ایران باشد. حالا وقتی قرار است به جای حمله از تحریم استفاده شود باید دید که این اقدام برای اسرائیل و متحدین آن قانع کننده است. شاید اروپا و غرب بدشان نیایید که به بهانه حمله هوایی ایران دوباره از ابزار تحریم استفاده کنند زیرا در گزارش های غیر رسمی آمده که روسیه موشکهایی را از ایران خریداری می کند و شاید آنچه برای اروپا در این میان حائز اهمیت باشد تقویت روسیه در برابر غرب به کمک موشکهای ایرانی است. منظور این است که اگر قرار باشد تحریمی صورت بگیرد در چنین شرایطی معنا پیدا می کند و احتمالا غربیها به خاطر خودشان هم که شده از تحریم برنامه های موشکی و پهپادی ایران استقبال کنند.
مهدی آکوچکیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان، روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2024
پاسخ مستقیم ایران، پیامی واضح در تغییر نحوه مقابله با حملات اسرائیل علیه منافع ملی خود
میرباقری در پایان افزود، به هر حال ایران نیز ساکت نخواهد نشست و به قول معروف پرده دشمنی غیر مستقیم فروریخته و قطعا ایران نیز برای طیف وسیعی از اقدامات واکنشی آماده خواهد بود، همانطور که مقامات ایرانی اعلام کرده اند که اگر اسرائیل دست به حمله نظامی علیه ایران بزند، چه گسترده چه محدود و چه به صورت صوری و به مواضع غیر کلیدی ایران بلافاصله پاسخ خواهد داد. اگر هم حمله ای صورت نگیرد و به عنوان مثال اگر اقداماتی مثل افزایش تحریم ها صورت بگیرد شاید ایران نیز در پاسخ تهدید به نظامی کردن برنامه هسته ای خویش پیش برود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала