انتقال سلاح های آمریکایی گویا برای حوثی ها به اوکراین

© AP Photo / J. Scott Applewhiteآمریکا، اوکراین
آمریکا، اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.04.2024
اشتراک
ایالات متحده سلاح هایی را که گفته می شود برای حوثی ها در نظر گرفته شده بود، به اوکراین منتقل کرد.
به گزارش اسپوتنیک، فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکوم) گزارش داد که در ماه آوریل، ایالات متحده تسلیحات و مهمات ضبط شده از کشتی‌هایی را به اوکراین تحویل داد که ظاهراً با برای اعضای جنبش انصارالله (حوثی‌ها) حاکم در شمال یمن در نظر گرفته شده بودند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (یکی از واحدهای زبده نیروهای مسلح) آن ها را ارسال کرده بود.
در اعلامیه منتشره سنتکوم در کانال «ایکس» آمده است: «در 4 آوریل 2024، دولت ایالات متحده بیش از 5 هزار تفنگ تهاجمی AK-47، مسلسل، اسلحه تک تیرانداز، RPG-7 و بیش از 500 هزار گلوله 7.62 میلی متری به نیروهای مسلح اوکراین انتقال داد. گفته شده است که این سلاح ها از سپاه برای حوثی های یمن ارسال شده بود».
خاطرنشان می شود که این سلاح ها توسط فرماندهی مرکزی ایالات متحده و نیروهای دریایی شرکای آمریکایی بین ماه می 2021 تا فوریه 2023 کشف و ضبط شده است.
مقامات آمریکایی در اوایل دسامبر سال 2023 با شکایت وزارت دادگستری آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مالکیت این سلاح ها را به دست آوردند.
کاخ سفید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2024
عدم تأیید مذاکره کاخ سفید با ایران درباره حوثی ها
گفتنی است پس از آغاز اینگونه ادعا از سوی آمریکا، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت گفته بود که به رغم نگرانی‌ها و ملاحظات جدی درباره رویکرد شورای امنیت در قبال مناقشه یمن و قطعنامه‌های آن درباره یمن، ایران هرگز هیچ گونه فعالیتی را که نقض قطعنامه ۲۲۱۶ (۲۰۱۵) شورای امنیت باشد، از جمله هرگونه معامله در فروش یا انتقال تسلیحات یا تسلیحات انجام نداده است. علاوه بر این، ایران همواره از حل بحران یمن از طریق ابزارهای سیاسی دفاع کرده است.
پیش از این، جنبش حاکم انصارالله (حوثی‌ها) در شمال یمن، که کنترل بیشتر سواحل دریای سرخ یمن را در اختیار دارد، در مورد قصد خود برای حمله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل یا در حال حرکت به سمت بنادر آن هشدار داده و از سایر کشورها خواسته بود که خدمه خود را از آن‌ها فراخوانند. و در دریا به آنها نزدیک نشوند.
Авианосцы и военные корабли участвуют во втором этапе военно-морских учений Малабар в Северном Аравийском море - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2024
ایالات متحده: محموله اسلحه ایران به حوثی ها را در دریای عرب رهگیری کردیم
ایالات متحده اعلام کرد که در پاسخ به حملات روزافزون حوثی ها، همراه با ده کشور دیگر، عملیاتی را برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ آغاز خواهد کرد. انصارالله در واکنش به این موضوع هشدار داد که حق حمله به کشتی های کشورهای شرکت کننده در ائتلاف مشترک با آمریکا را برای خود محفوظ می دارد. پس از این، برخی از شرکت های کشتیرانی تصمیم گرفتند حمل و نقل از طریق کانال سوئز را متوقف کنند و شرکت های انرژی بریتیش پترولیوم و Equinor حمل و نقل فرآورده های نفتی را با تانکر از طریق دریای سرخ متوقف کردند.
پنتاگون پیشتر گزارش داده بود که حوثی ها از آغاز تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل بیش از صد حمله به کشتی ها در دریای سرخ انجام داده اند. علاوه بر این، از 17 اکتبر، نیروهای آمریکایی ده ها بار در سوریه و عراق مورد حمله قرار گرفته اند که واشنگتن آن را به شبه نظامیان شیعه مرتبط با ایران نسبت می دهد.
ایالات متحده و بریتانیا از اواسط ژانویه سال 2024 حملاتی را علیه اهداف حوثی انجام داده اند و آن را پاسخی به تهدیدات علیه آزادی کشتیرانی در دریای سرخ می دانند. محمد علی الحوثی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی انصارالله، این حملات را یک وحشیگری تروریستی و تهاجم عمدی و غیرموجه خواند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала