گزارش و تحلیل

حمله تروریستی در دمشق و مسکو دو لبه‌ یک قیچی

© Photoمهدی سیف تبریزی، پژوهشگر مسائل روسیه و اوراسیا
مهدی سیف تبریزی، پژوهشگر مسائل روسیه و اوراسیا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2024
اشتراک
ده روز پس از حمله تروریستی به تالار کروکوس مسکو ، اینبار جهان با شوک حمله مستقیم اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق روبرو شده است.
به گزارش اس‍پوتنیک- دکتر مهدی سیف تبریزی پژوهشگر مسائل اوراسیا درباره اقدام تروریستی حمله به کنسولگری ایران واقع در دمشق به اس‍پوتنیک گفت، این که چرا سران سیاسی و نظامی رژیم‌ برای اولین بار در مواجهه با ایران تصمیم گرفته‌اند که به صورت علنی مکانی دیپلماتیک متعلق به ایران را مورد هدف قرار دهند و به صورت واضح قواعد و قوانین حقوق بین‌الملل را زیر پا گذارند سوالی است که باید برای آن پاسخی واضح پیدا کرد.
سیف تبریزی به اشاره به پرونده‌های مشکل‌‌ساز کاخ سفید در ادامه گفت، اقدام تروریستی روز گذشته اسرائیل در حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه را باید در پازلی بزرگ‌تر مورد تحلیل و بررسی قرار داد. مطمئنا اگر حمله موشکی اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران را پاسخی در برابر سفر سران حماس و جهاد اسلامی به تهران و یا حمله پهبادی گروه‌های مقاومت عراق به بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی بدانیم کاری جز تقلیل این حمله تروریستی و منحرف کردن افکار عمومی از دلایل واقعی آن انجام نداده‌ایم. همانطور که اگر در تحلیل حمله تروریستی به تالار کروکوس مسکو داعش را مسئول و مجری انجام کشتار بالغ‌بر 300 شهروند روس بدانیم در تحلیل حوادث بین‌الملل به بیراهه رفته‌ایم.
وی افزود، به نظر می‌رسد در نگاهی کلان‌ هر دو حادثه تروریستی را باید در یک راستا و در ذیل یک طرح جامع از سوی ایالات‌متحده تحلیل کرد که گروه تروریستی داعش و رژیم اسرائیل عوامل اجرایی آن بوده‌اند.
ایالات‌متحده در حال حاضر با دو پرونده مهم در سطح بین‌الملل یعنی جنگ اوکراین و جنگ غزه دست‌پنجه نرم می‌کند که بر اساس شرایط میدانی و محیط بین‌الملل ادامه این روند به شکل فعلی مطمئنا شکست کامل سیاست‌های کاخ سفید را درپی خواهد داشت.
از همین‌روی ایالات‌متحده به‌منظور تغییر در روند موجود در جبهه اوکراین از یک سو و ایجاد یک فضای تنفسی برای تل‌آویو و خلاصی از باتلاقی که در آن دست وپا می‌زند احتیاج به یک حادثه بزرگ در سطح بین‌المللی دارد. بزرگ‌ترین نیاز کاخ‌سفید در شرایط کنونی ایجاد یک دستاورد و خروج از بن‌بست پروندهای موجود می‌باشد تا در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو دولت بایدن پیروزی هرچند خفیف در سیاست‌خارجی خود داشته باشد.
سیف تبریزی در ادامه بیان داشت، در خصوص پرونده اوکراین باید به این نکته اشاره کرد که پس از گذشت دوسال از شروع جنگ روسیه و اوکراین و نمایان شدن ناکارآمدی شدیدترین شبکه تحریم‌های سیاسی و اقتصادی غرب بر علیه مسکو درکنار شکست کامل ضد حمله اوکراین در جبهه‌های شرقی این کشور که با حمایت‌های هنگفت مالی و لجستیکی آمریکا و متحدان غربی همراه بوده و حال سیستم‌های سیاسی این کشورها باید پاسخگوی سوالات متعدد افکار عمومی جوامع خود باشند. شرایط فوق در طی چند ماه اخیر کشورهای اروپایی را به سمت مذاکره با کرملین و کاهش کمک‌های مالی و لجستیکی به اوکراین سوق داده است اوج این یاس و ناامیدی را می‌توان در مجلس نمایندگان آمریکا مشاهده کرد جایی که با عدم تصویب بودجه نظامی درخواستی کاخ سفید برای ادامه کمک‌ به کیف را شاهد بوده‌ایم. از سوی دیگر احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید و مخالفت وی با ادامه جنگ اوکراین و ساختارهای فعلی ناتو، کاخ سفید را بر آن داشت تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ماه‌های آینده و به‌منظور خروج از بن‌بست فعلی پرونده جنگ اوکراین و همچنین ایجاد یک شوک روانی به متحدین اروپایی اقدامی انجام دهد.
این کارشناس در ادامه گفتگو خاطر نشان کرد، بعد از گذشت شش ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی و شکست همه‌جانبه سیاسی، نظامی و رسانه‌ای اسرائیل در افکار عمومی جهان در کنار محکومیت تل‌آویو در دادگاه حقوق‌بشر و شورای امنیت سازمان ملل، ایالات‌متحده به‌منظور ایجاد یک فضای تنفسی برای رژیم اسرائیل درجهت تکمیل عملیات نظامی در غزه و انحراف افکار عمومی جهان از جنایات این رژیم به‌نظر می‌رسید تنها با ایجاد یک شوک بزرگ و انحراف افکار عمومی از آنچه در غزه می‌گذرد می‌توانست فضای فوق را برای تل‌آویو محیا کند.
وی افزود،ازهمین روی بر اساس اسناد موجود واشنگتن با همکاری سرویس‌های امنیتی انگلستان و اوکراین عملیات تروریستی تالار کروکوس مسکو را طرح ریزی و اجرای آن را به عوامل گروه داعش سپردند. عملیاتی که چندین هدف را از جمله: ایجاد اختلاف و دشمنی روسیه و جهان اسلام، ایجاد جنگ‌های قومی و مذهبی در داخل روسیه، سوق دادن مسکو به پاسخی بزرگ و عجولانه که نتیجه آن حضور کشورهای غربی در قالب مشارکت ناتو در جنگ علیه روسیه بود را نام برد. همچنین از دیگر اهداف کوتاه مدت اقدام تروریستی در مسکو می‌توان از به تاخیر انداختن عملیات‌های موفقیت‌آمیز مسکو در جبهه‌های شرقی اوکراین نام برد.
اما طرح کاخ سفید با هوشیاری کرملین و عدم اقدامی احساسی و عجولانه از طرف مسکو با شکست مواجه گردید. صبر استراتژیک کرملین در شناسایی و معرفی طراحان و عاملان اصلی این اقدام تروریستی در کنار تقویت همبستگی و انسجام داخلی تمام اهداف سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را با شکست مواجهه کرد.
سیف تبریزی گفت، اقدام تروریستی حمله به کنسولگری ایران در دمشق توسط رژیم اسرائیل سطحی دیگر از طرح واشنگتن برای خروج از بن‌بست پروندهای موجود است. پس از شروع عملیات طوفان الاقصی کابینه نتانیاهو بارها با ترور فرماندهان و مستشاران نظامی ایران در سوریه و لبنان سعی کرد پای ایران را به جنگی فراگیر در منطقه خاورمیانه باز کند و به این بهانه پروندهای موجود خود با ایران، حزب‌الله و حماس را با کمک ایالات‌متحده و غرب ببندد.
سفارت ایران در سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2024
گزارش و تحلیل
پاسخ متقابل ایران به اسرائیل ضروری است
اما هربار پس از اقدامات تروریستی اسرائیل و ترور فرماندهان ایرانی قوه عاقله در تهران صبری استراتژیک پیشه کرد و جواب اقدامات این رژیم را با سرانگشت نیروهای نیابتی خود در منطقه داده است. آوارگی صدها هزار اسرائیلی از شمال و جنوب مرزهای سرزمین‌های اشغالی و مهاجرت معکوس آن‌ها، نابودی تجارت رژیم و ضرر 70 میلیارد دلاری در عرض 6 ماه و در هم شکستن اسطوره امنیتی و نظامی تل‌آویو بخشی از جنگ نامتقارن ایران در قبال اقدامات رژیم‌ اسرائیل با بازوهای نیابتی خود مانند انصارالله یمن، حزب‌الله لبنان و گروهای عراقی بوده است.
اما اینبار واشنگتن و تل‌آویو به‌منظور ایجاد یک شوک روانی به تهران عملیات تروریستی خود را در سطحی جدید برنامه‌ریزی کرده‌اند. حمله به تاسیسات دیپلماتیک ایران که به لحاظ حقوق بین‌الملل و منشور حقوق دیپلماتیک خاک ایران تلقی می‌شود و می‌تواند با اقدامات غیرقابل پیش‌بینی همراه باشد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که ایالات‌متحده و اسرائیل اینبار بر روی موج احساسات ضد آمریکایی در جامعه ایران و ایجاد فشار بر نظام سیاسی به‌منظور ورود به هرگونه درگیری مستقیم حساب باز کرده‌اند.
وی در پایاین خاطر نشان کرد، نحوه پاسخگویی ایران به اقدام تروریستی در دمشق می‌تواند بسیاری از روندهای موجود در نظام بین‌الملل را دستخوش تغییر کند اما به‌نظر می‌رسد که قوه عاقله تهران همچنان به درستی از عدم ورود مستقیم ایران به هرگونه درگیری با رژیم‌ اسرائیل در شرایط فعلی تاکید دارد و در جواب از توان نیروهای نیابتی خود در تقابل با رژیم‌ اسرائیل حداکثر استفاده را خواهد برد.
باید به این نکته اشاره داشت که با توجه به شرایط میدانی و بین‌المللی رژیم هرگونه اقدام احساسی و ورود به درگیری مستقیم می‌تواند حکم نجات رژیم‌ اسرائیل از باتلاقی که در آن فرورفته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала