گزارش و تحلیل

رای ممتنع ایالات متحده به قطعنامه آتش‌بس چه پیامی برای اسرائیل دارد؟

© AFP 2023 / Johannes Eiseleاعضای اتحادیه اروپا در شورای امنیت: شهرک سازی اسرائیل غیر قانونیست
اعضای اتحادیه اروپا در شورای امنیت: شهرک سازی اسرائیل غیر قانونیست  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2024
اشتراک
نخستین قطعنامه آتش‌بس از آغاز جنگ میان اسرائیل و فلسطین در نوار غزه که از سوی ده عضو شورای امنیت پیشنهاد شده بود رأی مثبت 14 عضو این شورا را به دست آورد.
به گزارش اسپوتنیک - شورای امنیت سازمان ملل متحد پس ازتصویب این قطعنامه خواستار آتش‌بس فوری میان اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی حماس و آزادی سریع و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها شد. این اقدام آمریکا در حالی انجام شد که پیش از تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، نتانیاهو خطاب به آمریکا تاکید کرده بود که حتما در قبال این قطعنامه از حق وتوی خود استفاده کند، در حالیکه این اتفاق نیافتد و آمریکا تنها به دای ممتنع بسنده نمود. نتانیاهو نیز در واکنش به خودداری آمریکا از وتوی قطعنامه مذکور، سفر هیات اسرائیلی به واشنگتن را که قرار بود در مورد عملیات در رفح با مقامات آمریکایی مذاکره کنند، لغو کرد.
حمیدرضا احمدی پژوهشگر مسائل بین الملل در توضیح عدم استفاده ایالات متحده از حق وتوی خود نسبت به قطعنامه اتش بس شورای امنیت سازمان ملل در گفتگو با اسپوتنیک گفت، همانطور که می دانید از زمان اوج گرفتن حملات اسرائیل علیه مردم غزه شورای امنیت سازمان ملل بارها تشکیل جلسه داد تا به نحوی مانع ادامه جنایات جنگی اسرائیل شود، اما آمریکایی‌ها هر بار تمام قطعنامه‌های ضداسرائیلی را وتو می کردند، اما اینبار راهپیمایی‌های گسترده‌ای در تمام دنیا در اعتراض به نسل کشی و کودک کشی اسرائیل در غزه برگزار شد. در نتیجه وجه عمومی اسرائیل در جامعه جهانی به قدری منفی و منفور شده بود که دیگر مقامات آمریکایی نسبت به امنیت رژیم اسرائیل و به طور ویژه نتانیاهو مطمئن نبودند. طبیعی است که افکار عمومی جهان، آمریکا که مدعیان اصلی حقوق بشر در جهان است را به عنوان حامی اصلی ماشین کشتار رژیم اسرائیل می‌دیدند، بنابراین آمریکا در صدد برآمد که این تصویر تخریب شده را ترمیم کند.
احمدی با اشاره با إحساس خطر ایالات متحده از مخدوش شدن تصویر جهانی خود افزود، اگوچه بسیار دیر اما ایالات متحده بالاخره دریافت که استمرار در حمایت از کشتار مردم غزه، تنها یک نتیجه به بار خواهد آورد و آن نفرت بیشتر مردم جهان و افول زودهنگام موقعیت ایالات متحده در مناسبات دیپلماتیک بازیگران عرصه بین الملل خواهد بود. ایالات متحده با این حقیقت روبه رو شد که حتی مردمی که دولت‌هایشان در زمره متحدان قدیمی ایالات متحده هستند، صدای اعتراضشان بلند شد و حتی شاهد اعتراض مردم و دولت استرالیا که به نوعی دور از هیاهوی جهان هستند، بودیم. بنابراین وتوی دوباره این قطعنامه از سوی ایالات متحده چیزی جز انزجار و بی اعتباری برای آنها به همراه نداشت.
نیروی زمینی ارتش اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2024
گزارش و تحلیل
آیا اسرائیل به شورای امنیت دهن کجی خواهد کرد؟
وی در ادامه خاطر نشان کرد، کافیست که نتانیاهو قوه تعقل خود را اندکی به کار بیاندازد تا این پیام ایالات متحده را درک کند که زمان خداحافظی ان با تصدی گری قدرت در اسرائیل به پایان رسیده است. در داخل جامعه اسرائیل نیز نگرانی‌ها و انتقاد‌های زیادی از سوی گرو‌ه‌های مختلف پیرامون نتانیاهو وجود دارد و حتی اپوزیسیون داخلی در رژیم اسرائیل نتانیاهو را متهم به تخریب وجه اسرائیل کرده و آن را مقصر اصلی افزایش تنش با ایران و سایر کشورهای منطقه می دانند. از سویی، اولا ایالات متحده در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و همچنین در دریای سرخ با نظامیان یمن و حوثی ها درگیر شده و این دریا برای حمل و نقل دریایی آن پر خطر شده است، به همین دلیل نیز مخالف گسترش جنگ در خاورمیانه است و اسرائیل باید آن را درک کرده باشد. در نهایت نیز سیاست‌های آمریکا نسبت به مسئله فلسطین تغییر کرده و بیش از پیش از طرح تشکیل دو دولت پشتیبانی می‌کند. در واقع، رای اعضا به این قطعنامه منعکس کننده وضعیت سیاست آمریکاست که در تضاد با بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است، زیرا حتی متحدان اسرائیل نیز برای پایان بی قید و شرط جنگ تلاش می‌کنند.
پیشتر لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در توضیح آمریکا برای رأی ممتنع گفته بود: "حمایت ایالات متحده از این اهداف (پایان جنگ و تبادل گروگان‌ها) صرفاً لفظی نیست. ما شبانه روز تلاش می‌کنیم تا این اهداف را از طریق دیپلماسی واقعی در میدان عملی کنیم، زیرا می‌‌دانیم که تنها از طریق دیپلماسی است که می‌توانیم این دستور کار را به جلو ببریم." او ضمن حمایت از راهکار دیپلماتیک گفت: "آتش‌بس می‌تواند بلافاصله با آزادی اولین گروگان آغاز شود و بنابراین ما باید بر حماس فشار بیاوریم تا این کار را انجام دهد."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала