باکو آمریکا و اتحادیه اروپا را به تشدید تنش در قفقاز جنوبی متهم کرد

© AP Photo / Sergei Gritsباکو
باکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2024
اشتراک
آیخان حاجی زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد برنامه های اتحادیه اروپا و آمریکا برای امضای سندی در مورد تضمین های امنیتی برای ارمنستان نتیجه معکوس دارد و ممکن است موج های جدیدی از تشدید تنش را در منطقه ایجاد کند.
به گزارش اسپوتنیک، حاجی زاده در مورد کنفرانس اتحادیه اروپا-ارمنستان-آمریکا که قرار است در 5 آوریل برگزار شود و انتظار می رود طی آن سندی در مورد تضمین های امنیتی برای ارمنستان امضا شود، خاطرنشان کرد: "با توجه به احساسات انتقام جویانه در ارمنستان، اظهارات علنی در راستای طرفداری از ارمنستان از سوی واشنگتن و بروکسل می تواند در ایروان این توهم خطرناک ایجاد کند که اتحادیه اروپا و ایالات متحده قصد دارند از ارمنستان در تحریکات جدید احتمالی آن علیه آذربایجان حمایت کنند. در این حالت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده مسئولیت هرگونه اقدام احتمالی بی ثبات کننده ارمنستان را بر عهده خواهد داشت".
به گفته سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان، اقدامات اتحادیه اروپا و آمریکا آشکارا یک جانبه و مغرضانه و مبتنی بر استانداردهای دوگانه است. حاجی زاده تاکید کرد: کنفرانس مذکور با شفافیت کامل برگزار نمی‌شود، فاقد شمول منطقه‌ای و مغایر با پیشبرد اعتماد و یکپارچگی در منطقه است که بسیار ضروری استو به جای سوق دادن طرف ارمنی به سمت مذاکرات حسن نیت باعث ایجاد خطوط جدید و به اصطلاح حوزه‌های نفوذ در منطقه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: با وجود چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با مناقشه قره باغ، آذربایجان هرگز چنین حمایت بی قید و شرطی از اتحادیه اروپا و آمریکا دریافت نکرده است.
ایروان: در حال مذاکره با مسکو و باکو برای حل مشکلات در رفت و آمد با ایران هستیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2024
اعطای مصونیت ارمنستان به ناظران اتحادیه اروپا در مرز با آذربایجان
حاجی زاده افزود: "باکو از همه طرف‌ها می‌خواهد که در شرایطی که فرصتی منحصر به فرد برای دستیابی به صلح، ثبات و امنیت پایدار بر اساس هنجارها و اصول اساسی حقوق بین الملل وجود دارد از اقداماتی که برای تلاش‌های صلح اثر معکوس دارد و می‌تواند موج‌های جدیدی از تشدید تنش را در منطقه ایجاد کند، خودداری کنند".
کنفرانس اتحادیه اروپا-ارمنستان-آمریکا در 5 آوریل در بروکسل برگزار می شود که در آن آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان شرکت خواهند کرد. رسانه های ارمنستان گزارش دادند، انتظار می رود در پی این دیدار، سندی در مورد واگذاری تضمین های امنیتی به ارمنستان از سوی بروکسل و واشنگتن امضا شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала