گزارش و تحلیل

دسترسی انصار الله به موشک فراصوت چه معنایی دارد؟

© AP Photo / Hani Mohammedکشته شدن عده ای بر اثر حمله هوایی به بیمارستان یمن
کشته شدن عده ای بر اثر حمله هوایی به بیمارستان یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2024
اشتراک
اخیرا در خبرها آمده بود که انصار الله یمن با موفقیت موشک فراصوت را آزمایش کرده است.
چند ماه قبل تر ایران موشک فراصوت خود را آزمایش کرد.
در آن زمان برخی مسئولان غربی مخصوصا آمریکایی ها نسبت به اینکه ایران به چنین فناوری دست یافته شک و شبهه مطرح می کردند و باور نداشتند که ایران به چنین فناوری دست یافته است.

ایران سومین کشور جهان پس از روسیه و چین بود که چنین فناوری را در اختیار داشت.

ویژگی این موشک های فراصوت در این است که بالای پنج برابر سرعت صوت می توانند سرعت داشته باشند و با توجه به سرعت بالای آنها هیچ سامانه دفاعی در حال حاضر وجود ندارد که توان مقابله با آنها را داشته باشد.
عملا این بدین معنا است که این موشک ها می توانند هر هدفی را بخواهند نابود کنند و امکان ندارد که دشمن بتواند کاری کند.
با توجه به این ویژگی عملا موشک های فراصوت موشک هایی می باشند که بیشتر دوربرد هستند و حامل حجم بالایی از مواد منفجره می باشند.
بسیاری کارشناسان باور دارند عملا اینکه انصار الله به این فناوری دست یافته باشند به این معنا است که ایرانی ها این فناوری را در اختیارشان گذاشته اند.
این فناوری، فناوری است که حتی آمریکایی ها فعلا در آن عقب هستند و در حالی که آمریکایی ها موشک های فراصوت با سرعت 5 ماخ تولید کرده اند ایرانی ها موفق شده اند موشک هایی با سرعت 13 تا 15 ماخ تولید کنند.
حال معلوم نیست موشک هایی که در اختیار انصار الله دارد چند ماخ سرعت دارد (ماخ معیاری به اندازه سرعت صوت است) اما نکته مهم در این ماجرا این است که به احتمال زیاد این موشک ها قرار است برای اهدافی درون خاک اسرائیل استفاده شود چون برای هدف قرار دادن کشتی ها در دریای سرخ نیازی به چنین موشک هایی نیست.
امروزه انصار الله علاوه بر برخورداری از فناوری تولید موشک های فراصوت، دارای فناوری های دیگر تولید پهپاد ها و موشک ها و شهپاد ها و زیردریایی های کنترل شده از راه دور هم می باشد.
الحوثيون في صنعاء، اليمن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2024
حوثی ها موشک ابرصوت آزمایش کردند
همه کارشناسان متفق القول هستند که همه این فناوری ها توسط ایران در اختیار آنها قرار گرفته است.
این بدین معنا است که ایران دوستی و رفاقت یک طرفه با کسی ندارد و هر آنچه در اختیار دارد را با دیگر شرکایش در اختیار می گذارد.
گو اینکه بسیاری الان متوجه این شده اند که این موشک ها در اختیار انصار الله قرار گرفته اند اما نباید فراموش کرد که حزب الله لبنان هم شریک استراتژیک ایران می باشد و قطعا اگر ایران این فناوری را در اختیار انصار الله قرار داده، این فناوری را در اختیار حزب الله لبنان و احتمالا الحشد الشعبی عراق نیز قرار داده است.
این ماجرا می تواند پیغامی برای اسرائیل باشد که اگر نقشه حمله به لبنان را در سر دارد و می خواهد پیاده کند اینبار با انواع جدید و بسیار پیشرفته تر تسلیحات مواجه خواهد بود.
این چیز هایی را که تا به حال دیده ایم عملا بچه بازی به حساب می آید و هنوز حزب الله لبنان از توانمندی هایخود رو نمایی نکرده است.
به زبان دیپلماسی می توان گفت این به معنای آن است که اسرائیلی ها قبل از حمله به لبنان باید چند بار فکر کنند و عملا همین ماجرا نوعی موازنه قدرت را ایجاد کرده تا اسرائیلی ها به فکر حمله به لبنان نباشند.
البته بماند که آمریکایی ها و انگلیسی ها هم حالا باید درباره عملیات خود بر علیه یمنی ها دوباره فکر کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала