گزارش و تحلیل

منفجر کردن کابل های اینترنت در دریای سرخ... چین چه ربطی به آن دارد؟

 دریای سرخ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2024
اشتراک
رسانه: با در درنظرداشت حوادث گذشته، مانند انفجار خط لوله گاز "نورد استریم" در سپتامبر 2022، مقصر واقعی آسیب رساندن به کابل اینترنت در دریای سرخ هرگز شناسایی نخواهد شد.
اسپوتنیک مقاله ای به قلم تحلیلگر لبنانی "تمارا برو" را که در وب سایت "المیادین" در مورد موضوع حساسی – منفجر شدن کابل اینترنتی در دریای سرخ - منتشر شده است، به شما پیشنهاد می کند.
شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت آفریقای جنوبی Seacom گفت که کابل انترنتی زیر دریای سرخ این شرکت که اروپا را به هند وصل می کند آسیب دیده است. رسانه‌های اسرائیلی حوثی‌های یمن را متهم کرده‌اند که چهار کابل ارتباطی زیردریایی را در دریای سرخ بین جده و جیبوتی منفجر کرده‌اند که باعث ایجاد مشکلات ارتباطی شده است. انصارالله دست داشتن در این حوادث را رد می کند.
16 کابل زیردریایی از دریای سرخ عبور می کنند که 17 درصد از کل ترافیک اینترنت جهانی را تامین می کند. قطع یا آسیب به این کابل ها می تواند مشکلات جدی ارتباطی بین اروپا و آسیا ایجاد کند و به اقتصاد جهانی آسیب برساند. رسانه های غربی مدت هاست هشدار می دهند که حوثی ها می توانند به آنها آسیب برسانند.
در ماه فوریه، پس از آنکه کانال "تلگرام" مرتبط با حوثی ها نقشه را از کابل های زیردریایی که از دریای مدیترانه، دریای سرخ، دریای عرب و خلیج فارس عبور می کنند، منتشر کرد، مجله آمریکایی "فارین پالیسی" گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه انصارالله می تواند به این کابل ها حمله کند. علاوه بر این، هشدار مشابهی در وب سایت "مجمع بین المللی خلیج" ظاهر شد.
پرچم های چین و آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2024
چین: عواقب درگیری با آمریکا غیرقابل تصور است
اما حوثی‌های یمن بارها گفته‌ اند که تلاش می‌ کنند از خطر آسیب رساندن به کابل‌های زیردریایی جلوگیری کنند و می‌توانند ابزارهایی را برای تعمیر یا نگهداری آنها به طرف‌های ذینفع عرضه کنند. انصارالله از همان ابتدای تشدید تنش ها در دریای سرخ تاکید کرد که اقدامات آن، تنها علیه کشتی های اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی است. با همه اینها حوثی ها معمولاً در مورد عملیات نظامی و حملات خود علنی هستند و در صورتی که کابل های اینترنت را قطع کردند، آن را پنهان نمی کردند.
و از همه مهمتر: صرف نظر از اینکه انصارالله ابزاری برای منفجر کردن کابل های اینترنت دارد یا خیر، آنها علاقه ای به این کار ندارند. و چندین دلیل برای این امر وجود دارد:
اولاً، آسیب رسانی به این کابل ها به اقتصاد کشورهای دوست ضرر می رساند، روابط بین جمهوری خلق چین و یمن و همچنین بین جمهوری خلق چین و ایران را تیره می کند. این امر می تواند پکن را مجبور به مداخله در بحران دریای سرخ برای حفاظت از منافع خود کند. در این صورت چین باید بر طرف های ذینفع فشار بیاورد تا از انصارالله بخواهند حملات در دریای سرخ را متوقف کنند.
دلیل دیگری که احتمال انفجار کابل های اینترنت توسط حوثی ها را رد می کند، موضع قاطع آنها در قبال جنگ در غزه است. انصارالله از مردم فلسطین حمایت می کند و همواره اعلام کرده است که حملات در دریای سرخ صرفا با این کار مربوط است که حوثی ها می خواهند جهان را وادار کنند تا آنها را به عنوان یک جنبش مقاومت تلقی کند و از آن حمایت کند. اخلال در کشتیرانی بین المللی و آسیب رساندن به اقتصاد کشورهای ثالث، هدف یمن نیست.
انفجار در خط لوله گاز در ایران
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2024
رسانه: انفجار در بزرگترین خط لوله گاز ایران کار اسرائیل بود
اما طرف مقابل، برای مثال، اسرائیل و ایالات متحده، ممکن است علاقه مند به متفجرکردن کابل های اینترنت باشند. آمریکا به دنبال تشویق کشورهای اروپایی و چین برای شرکت در عملیات "نگهبان رفاه" (عملیات نظامی که توسط ائتلافی به رهبری آمریکا و بریتانیا علیه حوثی ها انجام می شود) است. آن طرف می توانست یک زیردریایی را از کشتی حامل بفرستد تا کابل های زیرآبی را قطع کند.
آمریکا همچنین می‌خواهد چین را تحت تأثیر قرار دهد تا بر تهران فشار بیاورد، که به نوبه خود از انصارالله بخواهد حملات در دریای سرخ را متوقف کند. واشنگتن قبلاً در این مورد از پکن درخواست کرده بود. اما موضع چین در مورد این موضوع ثابت و روشن است: تنها پایان جنگ در نوار غزه، سبب توقف حملات حوثی های یمن در دریای سرخ خواهد شد.
البته منفجر کردن کابل های اینترنت به چین آسیب می رساند. و این کار ممکن است پکن را وادار به مداخله در بحران دریای سرخ کند. اما این پایان قضیه نیست: واشنگتن علاقمند است تا به پکن آسیب رسانده شود برای اینکه چین نتواند به ابرقدرت اصلی جهان تبدیل شود.
هنوز مشخص نیست که کابل های ارتباطی زیردریایی چگونه آسیب دیده و چه کسانی پشت آن قرار دارند. بر اساس حوادث گذشته، مانند انفجار خط لوله گاز "نورد استریم" در سپتامبر 2022، مقصر واقعی هرگز شناسایی نخواهد شد. با این حال، با اطمینان می توان گفت که در صورت تکرار این حادثه، تشدید تنش در دریای سرخ بیشتر شده و رقابت بین المللی افزایش خواهد یافت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала