گزارش و تحلیل

ایران بدنبال کشت فراسرزمینی زیتون با کمک ریاست شورای بین المللی زیتون

© Photo / IRNAکشت زیتون در ایران
کشت زیتون در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2024
اشتراک
چهارمین کلکسیون بین المللی ارقام زیتون دنیا در گیلان شناسایی شد
شورای بین‌المللی زیتون نهادی بین دولتی است که سال ۱۹۵۹ زیر نظر سازمان ملل متحد تاسیس شد و به‌صورت تخصصی مسئولیت ترویج و توسعه کشت زیتون و افزایش مصرف روغن زیتون در جهان را بر عهده دارد.
در جلسه تخصصی آذرماه شورای بین‌المللی زیتون، جمهوری اسلامی ایران برای سال ۲۰۲۴ و بر اساس اتفاق آرا به ریاست این نهاد تخصصی بین‌المللی انتخاب شد.
این اولین بار پس از دو دهه از عضویت ایران در این نهاد است که ریاست آن به جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود.
قابل توجه است که اجلاس بین‌المللی زیتون سازمان ملل، آبان ماه سال آینده در مشهد برگزار خواهد شد.
صالح محمدی، مدیر کل جهاد کشاورزی استان گیلان در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
استان گیلان کهن‌ ترین منطقه ایران در حوزه کشت زیتون است و گیلان را در بحث زیتون به عنوان استان اول که تمام فعالیت‌ های زیتون از این نقطه آغاز شده می‌شناسیم، استان‌ های دیگری نیز در قالب طرح‌ های توسعه به بحث زیتون ورود کردند که دانش فنی و تمام موضوعات مرتبط به زیتون استاندارد را از استان گیلان کسب کردند.
قدمت زیتون مربوط به استان گیلان است و با توجه به اینکه کشور ایران به عنوان ریاست دوره‌ ای شورای بین المللی زیتون برگزیده شده قطعاً فرصتی مغتنم برای کشور ایران و استان‌ های تولید کننده زیتون در ایران به وجود آمده تا با رویکرد شورای بین‌المللی به معرفی محصولات سالم و مرغوب زیتون ایران بپردازند.
زیتون و روغن زیتون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.09.2017
کاهش سریع وزن و پیشگیری از دیابت با زیتون
وی ضمن تاکید بر اهمیت کرسی ریاست شورای بین المللی زیتون برای صادرات این محصول بیان کرد:
از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت‌ های شورای بین المللی زیتون می‌توانیم از تجربیات کشور های دیگر که سالیان طولانی در این حوزه فعالیت داشته‌ اند بهره بگیریم، قطعاً این فرصت باعث می‌شود تا بتوانیم این محصول با ارزش کشور ایران را به دنیا معرفی کنیم.
ضمن اینکه ما امسال شاهد آن بودیم که چهارمین کلکسیون بین المللی ارقام زیتون دنیا در ایران در استان گیلان معرفی و شناسایی شد که در مراحل تکمیل آن هستیم و قطعاً می‌تواند به برخورداری از کرسی بین المللی زیتون به ما کمک کند.
مدیر کل جهاد کشاورزی استان گیلان، یکی از مهم‌ ترین اقدامات نوین در امر زیتون را گسترش باغات عنوان کرد و اظهار داشت:
امروزه در بحث زیتون هم کشور عزیزمان ایران و هم کشور های همسایه در حوزه توسعه باغ‌ ها فعال شده‌ اند، می‌توانیم با ارتباطاتی که با کشور فدراسیون روسیه و کشور هایی که دارای آب کافی و خاک مناسب برای کشت زیتون هستند، تفاهم‌ نامه‌ های همکاری داشته باشیم، به ویژه که اکنون ریاست دوره‌ ای شورای بین‌المللی زیتون را نیز در اختیار داریم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала