یکی از نکات گفتگوی نظامیان آلمانی، غرب را به وحشت انداخت

© Photo / MBDA/Thierry Wurtzموشک بریتانیایی طوفان سایه
موشک بریتانیایی طوفان سایه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2024
اشتراک
روسیه می تواند حمل و نقل موشک های "اسکالپ" و "سایه توفان" به اوکراین را ردیابی کند.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه بریتانیایی تایمز پس از شنود مکالکات نظاماین آلمانی به این نتیجه رسید که سرویس اطلاعات روسیه می تواند حمل و نقل موشک های غربی SCALP و Storm Shadow به اوکراین را به لطف اطلاعاتی که پس از انتشار گفتگوی نظامیان آلمانی آشکار شد، ردیابی کند.
بدین ترتیب مشخص شد که فرانسه موشک های SCALP را بر روی کراس اوورهای آئودی Q7 ارسال می کند، در حالی که بریتانیایی ها از خودروهای زرهی Ridgeback برای انتقال موشک های "طوفان سایه" استفاده می کنند.
نشریه مذکور هشدار داد که این اطلاعات به سرویس اطلاعات روسیه کمک می کند تا آنها را ردیابی و نقاط استقرار و مسیر حرکت آنها را مشخص کند و به طور بالقوه چنین وسایل نقلیه ای را در اروپا و اوکراین هدف قرار دهد. به گفته نویسندگان مقاله، افشای چنین داده های حساسی، نگرانی شدید بریتانیا و سایر اعضای ناتو را به علت نقض امنیت اطلاعات برمی انگیزد.
سایه توفان یک موشک کروز هوا پایه بریتانیایی، فرانسوی و ایتالیایی است که توسط شرکت "ام‌بی‌دی‌ای" ساخته شده‌است. سایه توفان نام بریتانیایی این سلاح است، اما در فرانسه این موشک تحت عنوان «اسکالپ» به خدمت گرفته شده که به معنی موشک کروز دور ایستای برد بلند چند منظوره است. این موشک براساس مدل قبلی موشک ضد باند آپاچی «ام‌بی‌دی‌ای» طراحی شده‌است و تفاوت آن‌ها در این است که موشک سایه توفان به‌جای بهره‌گیری از سرجنگی خوشه‌ای از کلاهکی واحد استفاده می‌کند.
Дворец Бельвю в Берлине - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2024
آلمان: هیچ مسئولیتی در قبال اوکراین نداریم
پیشتر، مارگاریتا سیمونیان، سردبیر گروه رسانه‌ای «راسیا سوودنیا» و کانال تلویزیونی «آر تی»، پس از انتشار مکالمه ضبط شده افسران بوندس‌ور در مورد احتمال حمله به به پل کریمه، امکان انتشار مکالمه جدیدی را رد نکرد.
سیمونیان روز اول مارس گفت که یک فایل صوتی به دست آورده است که در آن افسران ارشد بوندس ور آلمان درباره "نحوه بمباران پل کریمه" صحبت می کنند. به گفته او، در این فایل صوتی، افسران بوندس ور از ارتش آمریکا و بریتانیا یاد می‌کنند و "به طور اتفاقی بحث می‌کنند که این نیروها برای مدت طولانی مستقیماً در درگیری روسیه و اوکراین شرکت داشته‌اند".
بعداً در همان روز، سیمونیان متن گفتگو و سپس خود مکالمه را منتشر کرد. طبق این مکالمه، چهار نماینده عالی رتبه بوندسوهر از جمله رئیس اداره عملیات و تمرین نیروی هوایی المان در این گفتگو شرکت کردند و در مورد ارسال احتمالی موشک تاروس به اوکراین و حمله این کشور به پل کریمه گفتگو کردند. از جمله، بحث در مورد نحوه نصب موشک‌های تاروس و آموزش ارتش اوکراین برای پرتاب موشک از روی پل کریمه به گونه‌ای که از "خط قرمز" عبور نکند و به شرکت کنندگان آشکار درگیری در اوکراین تبدیل نشود، ضبط شده است.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در رابطه با گفتگوی افسران آلمانی درباره حملات احتمالی به پل کریمه گفت: طرف روسی از آلمان توضیح می خواهد.
دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، در مورد متن ضبط شده افسران بلندپایه آلمانی درباره حمله به پل کریمه اظهار داشت: آلمانی ها دوباره به دشمنان قسم خورده روسیه تبدیل شده اند. نایب رئیس شورای فدراسیون، کنستانتین کوساچف، پیشتر گفته بود رسوایی ضبط مذاکرات افسران بوندسوهر در مورد برنامه های حمله به پل کریمه، نقش واقعی آلمان در درگیری اوکراین را نشان می دهد و کاملاً اظهارات اولاف شولتز صدراعظم آلمان را رد می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала