گزارش و تحلیل

علت نیاز بی حد و حصر اوکراین به حمایت مالی غرب

© Sputnik / Stanislav Krasilnikov /  مراجعه به بانک تصاویر علت نیاز بی حد و حصر اوکراین به حمایت مالی غرب
علت  نیاز بی حد و حصر اوکراین به حمایت مالی غرب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2024
اشتراک
ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از غرب خواست تا کمک‌های تسلیحاتی لازم را در اختیار کی‌یف قرار دهند و در غیر این صورت، دنیا ممکن است با "یکی از شرم‌آورترین صفحات تاریخ" مواجه شود.
به گزارش اسپوتنیک، تقریبا از روزهای آغاز مناقشات روسیه و اوکراین این کشور تحت حمایت همه جانبه اروپپا و ایالات متحده قرار گرفته است. زلنسکی در هر سخنرانی و پیام وقت بی وقت و سفر مقامات و یا سفرهای دیپلماتیک خودش و از هر کشوری که ممکن بود درخواست حمایت مالی و تسلیحاتی نموده است. تا جایی که این سوال شکل می گیرد کشور اوکراین به عنوان یک کشور دارای حاکمیت مستقل چرا تا این اندازه نیاز به حمایت مالی و تسلیحاتی دارد. اگر توان مالی و تسلیحاتی مالی نداشت چرا و با چه پشتوانه ای خود را به ورطه جنگ با روسیه قرار داد.
بردیا پیربسطامی پژوهشگر مسائل اروپا در این باره به اسپوتنیک گفت، پیش از هر چیزی باید به مشکلات جدی اوکراین که حتی پیش از آغاز درگیری های نظامی با روسیه در این کشور وجود داشت اشاره نمود. مشکلات اقتصادی عمیق از جمله فساد، سوء مدیریت و کمبود سرمایه گذاری خارجی باعث شده تا منابع مالی این کشور برای هزینه های دفاعی محدود شود.
وی در ادامه گفت، اوکراین عملا از سال 2014 درگیر برخی مناقشات مانند درگیری ها در دونباس بوده و این درگیری‌ها منابع نظامی اوکراین را که اتفاقا چندان هم وسیع نیست تحت فشار قرار داده و به همین دلیل در مناقشات فعلی دائما به حمایت بیشتر از سوی منابع خارجی نیاز دارد. اوکراین توسط بانک جهانی به عنوان یک کشور با درآمد متوسط پایین طبقه بندی شده که از سازمان های بین المللی مانند صندوق بین المللی پول (IMF) برای حمایت از اصلاحات اقتصادی و تقویت ثبات اقتصاد خود کمک مالی دریافت کرده است.
پیربسطامی در ادامه گفت، از سویی نا آرامی‌ها و درگیری‌های سیاسی داخل اوکراین و موقعیت استراتژیک این کشور و درگیری های مداوم با کشورهای همسایه فعالیت‌های اقتصادی و مالی دولت را مختل کرده و منجر به نیازهای مبرم کمک‌های خارجی شده است. به این ترتیب، با افزایش فشارهای نظامی روسیه و طولانی شدن مدت زمان درگیری اوکراین به کمک های مالی و کمک های نظامی شرکای بین المللی خود مانند ایالات متحده و اتحادیه اروپا متکی شده است. بعبارتی، ترکیبی از چالش های اقتصادی، درگیری های مداوم، اتکا به کمک های خارجی و تحریم های تسلیحاتی منجر به ضعف مالی و تسلیحاتی اوکراین شده است.
وی در خصوص علت بی تمایلی حامیان اروپایی و به ویژه آمریکایی به ادامه حمایت مالی اوکراین گفت، کشورهایی که تاکنون از اوکراین پشتیبانی می کردند، ممکن است به دلایل مختلفی مثل نگرانی از وضعیت پر ریسک سیاسی یا نگرانی در مورد تشدید تنش ها با روسیه، محدودیت هایی را برای فروش تسلیحات به اوکراین وضع کرده باشند. در واقع بعتر است اینطور بگوییم که درگیری های موجود بین اوکراین و روسیه یک وضعیت پیچیده و چالش برانگیز است و نتیجه هر درگیری نظامی به عوامل متعددی فراتر از حمایت مالی و نظامی بستگی دارد. در حالی که کمک های خارجی، مانند پول و تسلیحات از سوی ایالات متحده یا سایر کشورها، می تواند در حمایت از قابلیت های دفاعی اوکراین نقش داشته باشد، اما حل مناقشه احتمالاً نیازمند تلاش های دیپلماتیک، مذاکرات و احتمالاً یک راه حل سیاسی باشد.
پیربسطامی در پایان خاطر نشان کرد، اوکراین در مواجهه با درگیری ها مقاومت نشان داده و تلاش هایی را برای تقویت توانایی های نظامی و اتحاد خود با سایر کشورها انجام داد، اما با این حال، درگیری در شرق اوکراین عمیقاً ریشه دوانده است و یک راه حل پایدار احتمالاً به ترکیبی از استراتژی های نظامی، دیپلماتیک و سیاسی نیاز دارد. این امر حامیان سیاسی و مالی اوکراین را به فکر واداشته که در صورت ادامه این تنش ها هر لحظه ممکن است که درگیری ها وارد فاز جدیدی شود و به عنوان مثال اخیرا شنیدیم که یک فایل صوتی از ارتش آلمان در خصوص چگونگی انفجار در پل میان روسیه و کریمه منتشر شده است که این موضوع واقعا یک اتفاق ناخوشایند به شمار می آید و زین پس هر زمانی اتفاقی در پل کریمه احتمالا از چشم آلمان دیده می شود و بالطبع واکنش های روسیه را به همراه خواهد داشت. اینکه واکنش روسیه به غرب و هر کشوری که مشارکت مستقیم یا غیر مستقیم در مناقشات میان روسیه و اوکراین دارد در چه سطحی خواهد بود و چه تبعاتی برای بین الملل به همراه خواهد داشت، در واقع یکی از همان نگرانیهاست که میان حامیان اوکراین ایجاد شده است.
اگرچه ایالات متحده برای حمایت از توان دفاعی اوکراین کمک مالی و نظامی کرده اما اینکه آیا ایالات متحده به ارائه کمک های مالی به اوکراین در آینده ادامه می دهد یا نه به عوامل مختلفی از جمله وضعیت در حال تحول در اوکراین، اهداف سیاست خارجی ایالات متحده و ملاحظات بودجه بستگی دارد. بعبارتی، ارائه کمک های مالی به اوکراین از سوی ایالات متحده یا هر کشور دیگری تابع عوامل مختلف روابط دیپلماتیک، ملاحظات ژئوپلیتیکی، اولویت های داخلی و تایید کنگره است که اخیرا میبینیم کنگره این مجوز را صادر نمی کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала