غرق شدن کشتی باری بریتانیا در دریای سرخ تأیید شد

© Sputnik / Alexander Vilf دریای سرخ
 دریای سرخ  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.03.2024
اشتراک
آمریکا تایید کرد که کشتی باری بریتانیا در دریای سرخ غرق شده است.
به گزارش اسپوتنیک، فرماندهی مرکزی آمریکا تایید کرد که کشتی باری بریتانیایی "ام وی روبیمار" که در 18 فوریه توسط انصارالله (حوثی‌ها)، جنبش حاکم در شمال یمن در خلیج عدن مورد حمله قرار گرفت، در دریای سرخ غرق شد.
این فرماندهی در بیانیه ای در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد:" در 2 مارس، کشتی فله بر "روبیمار" که تحت پرچم بلیز و متعلق به بریتانیای کبیر در حال شناوری بود، پس از اصابت موشک بالستیک ضد کشتی تروریست های حوثی که مورد حمایت ایران قرار دارند، در دریای سرخ غرق شد.
فرماندهی مرکزی افزود که حدود 21000 تن کود فسفات آمونیوم و سولفات آمونیوم حمل شده در کشتی "یک خطر زیست محیطی در دریای سرخ است."
پیشتر در 19 فوریه، حوثی ها از حمله به این کشتی خبر داده بودند که به گفته آنها، این کشتی خسارت قابل توجهی دریافت کرده بود که خطر غرق شدن آن را تهدید می کرد. خدمه کشتی توانستند تخلیه شوند.
در همان روز اسکای نیوز عربی به نقل از منابعی در یمن گزارش داد که این کشتی غرق شده است. دیرتر، یحیی سریع سخنگوی نظامی حوثی ها این خبر را تأیید کرد. فرماندهی مرکزی آمریکا تایید کرد که موشک حوثی ها به کشتی باری اصابت کرده است، اما در مورد وضعیت کشتی اظهار نظری نکرده بود.
بیانیه سنتکام درباره بمباران پرتابگرهای موشکی حوثی ها در خاک یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2024
بیانیه سنتکام درباره بمباران پرتابگرهای موشکی حوثی ها در خاک یمن
پیش از این، جنبش حاکم انصارالله (حوثی‌ها) در شمال یمن، که کنترل بیشتر سواحل دریای سرخ یمن را در اختیار دارد، در مورد قصد خود برای حمله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل یا در حال حرکت به سمت بنادر آن هشدار داده و از سایر کشورها خواسته بود که خدمه خود را از آن‌ها فراخوانند. و در دریا به آنها نزدیک نشوند.
ایالات متحده اعلام کرد که در پاسخ به حملات روزافزون حوثی ها، همراه با ده کشور دیگر، عملیاتی را برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ آغاز خواهد کرد. انصارالله در واکنش به این موضوع هشدار داد که حق حمله به کشتی های کشورهای شرکت کننده در ائتلاف مشترک با آمریکا را برای خود محفوظ می دارد. پس از این، برخی از شرکت های کشتیرانی تصمیم گرفتند حمل و نقل از طریق کانال سوئز را متوقف کنند و شرکت های انرژی بریتیش پترولیوم و Equinor حمل و نقل فرآورده های نفتی را با تانکر از طریق دریای سرخ متوقف کردند.
پنتاگون پیشتر گزارش داده بود که حوثی ها از آغاز تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل بیش از صد حمله به کشتی ها در دریای سرخ انجام داده اند. علاوه بر این، از 17 اکتبر، نیروهای آمریکایی ده ها بار در سوریه و عراق مورد حمله قرار گرفته اند که واشنگتن آن را به شبه نظامیان شیعه مرتبط با ایران نسبت می دهد.
ایالات متحده و بریتانیا از اواسط ژانویه سال 2024 حملاتی را علیه اهداف حوثی انجام داده اند و آن را پاسخی به تهدیدات علیه آزادی کشتیرانی در دریای سرخ می دانند. محمد علی الحوثی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی انصارالله، این حملات را یک وحشیگری تروریستی و تهاجم عمدی و غیرموجه خواند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала