گزارش و تحلیل

دو دستگی در میان مقامات ایالات متحده در حمایت مالی از اوکراین

© Photo / U.S. Army Europeخیانت اوکراین به آمریکا
خیانت اوکراین به آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.02.2024
اشتراک
نظر می رسد یکی مهم‌ترین دلایل جلوگیری از تصویب بودجه از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره تاثیرگذاری حضور دونالد ترامپ در انتخابات ‌پیش‌روی ریاست‌جمهوری در آمریکا باشد.
به گزارش اسپوتنیک، اخبار حاکی از آن است که بسته کمکی60 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان با مشکل مواجه شده و پنتاگون در حال بررسی تامین چهار میلیارد دلاری تسلیحات کی‌یف است. پیش از این نیز پنتاگون توضیح داده بود که تا زمانی که کنگره اجازه هزینه‌های جدید را ندهد، نمی‌توان از این بودجه استفاده کرد. از سویی طبق گفته یکی از مقامات دفاعی آمریکا، برای این اقدام هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و ارتش در حال بررسی گزینه‌های خود است، زیرا نیروهای اوکراینی با شکست‌های بزرگی در میدان نبرد روبرو هستند.
در روزهای آغاز مناقشات روسیه و اوکراین در میان مقامات ایالات متحده یکپارچگی و اتفاق نظر در خصوص تصیمات پیرامون اوکراین و حمایت مالی و تسلیحاتی از این کشور وجود داشت. اما با گذشت زمان در میان مقامات و تصمیم گیرندگان آمریکایی موجی ازعدم اتفاق نظر درباره حمایت ها و به ویژه پشتیبانی مالی شکل گرفت.
مهدی سیف تبریزی، پژوهشگر مسائل روسیه و قفقاز درباره علتهای وضعیت جدید به اسپوتنیک گفت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در اواخر سال گذشته میلادی درخواست تصویب بسته کمکی‌های مالی به ارزش 61.4 میلیارد دلار را برای کمک به اوکراین به کنگره این کشور ارائه داده بود که پس از مخالفت‌های بسیار در نهایت این طرح در مجلس سنای ایالات‌متحده به تصویب رسید. این درحالی است که از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین در فوریه 2022 کنگره 113 میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داده است. اما این بار تصویب این بسته کمکی و اجرایی شدن آن با اختلاف نظر شدید نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روبرو شده است .
پنتاگون قصد دارد موشک هایی برای دفاع در مقابل خطر روسیه به فنلاند بفروشد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2023
اختصاص کمک های مالی جدید آمریکا به کی یف
سیف تبریزی در ادامه گفت: دلیل اصلی که از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره بیان شده بی اعتنایی دولت بایدن به امنیت‌ ملی ایالات‌متحده در مرزهای جنوبی این کشور مرتبط می‌شود. به گفته مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا هرگونه اقدام در خصوص افزایش امنیت ملی آمریکا ابتدا باید از مرزهای خود آمریکا آغاز شود و سپس به تعهدات خارجی بپردازد. اما برای قفل کردن بودجه کمک‌های خارجی ایالات‌متحده توسط نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره باید دلایل دیگری را نیز برشمرد که به‌نظر می‌رسد اثرگذاری آن‌ها بر اذهان و آراء نمایندگان مخالف از قدرت بیشتری برخوردار بوده است.
وی افزود: به‌غیر از اختلاف در میزان تامین مالی امنیت مرزی به خصوص مرز با مکزیک می‌توان به دلایل دیگری نیز اشاره کرد از جمله: 1- نمایندگان خواستار ارائه هدف نهایی و استراتژی اوکراین در مقابله با روسیه هستند (چرا تامین مالی بدون پاسخ‌گویی به سوالات مهم در حال انجام است) در واقع خواستار این موضوع که پول مالیات دهندگان آمریکایی در کجا و به چه شکلی خرج می‌شود. 2- فساد در سیستم سیاسی و نظامی اوکراین باعث شده است تا قانون‌گذاران آمریکایی خواستار شفاف‌سازی کمک‌ها و جلوگیری از اختلاس‌های صورت گرفته از بودجه‌های اهدایی ایالات‌متحده شوند.
دونالد ترامپ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2024
ترامپ در انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی بیش از 60 درصد آراء را به دست آورد
مهدی سیف تبریزی در پایان خاطرنشان کرد: شاید مهم‌ترین دلایل جلوگیری از تصویب بودجه از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره تاثیرگذاری حضور دونالد ترامپ در انتخابات ‌پیش‌روی ریاست‌جمهوری در آمریکا باشد. سخنان ترامپ به‌عنوان مهم‌ترین رقیب جو بایدن بر این مبنا که وی با روند فعلی و ادامه جنگ بین روسیه و اوکراین موافق نیست و توانایی ایجاد صلح مابین دو کشور را در کمترین زمان ممکن دارد بر روند تصویب مجدد کمک‌‌های مالی برای ادامه جنگ از سوی اوکراین اثر گذار بوده است. همچنین مخالفت ترامپ با ارائه کمک‌های مالی به شکل بالاعوض به متحدین خارجی از دیگر عوامل موثر بر تصمیم جمهوری‌خواهان کنگره بوده است.
مطمئنا برای اقدام نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در عدم تصویب بودجه دولتی آمریکا دلایل دیگری نیز می‌توان برشمرد اما به‌نظر می‌رسد دلایل فوق از مهم‌ترین عوامل ایجاد شکاف در یکپارچگی هئیت حاکمه ایالات‌متحده در کمک‌های مالی- نظامی به کی یف بوده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала