گزارش و تحلیل

حملات نظامی آمریکا علیه یمن/ صدای اعتراض آقای سناتور درآمد

© Photo / U.S. Navy/Samantha Alamanحملات نظامی آمریکا علیه یمن/ صدای اعتراض آقای سناتور درآمد
حملات نظامی آمریکا علیه یمن/ صدای اعتراض آقای سناتور درآمد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2024
اشتراک
کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت در سنای آمریکا گفت که درگیری این کشور با حوثی‌ها در یمن یک اشتباه فاجعه بار است و ادامه درگیری نظامی علیه حوثی‌ها نیازمند مجوز کنگره است.
به گزارش اس‍پوتنیک، این در حالی است که معاون وزیر دفاع آمریکا در امور خاور میانه، روز گذشته گفت، ایالات متحده ۲۳۰ هدف "آنچه متعلق به جنبش انصارالله در یمن می‌خواند" را بمباران کرده‌است.
امیرحسین حسینی کارشناس مسائل بین الملل در خصوص علت این موضع سناتورآمریکایی در قبال ائتلاف آمریکا بر علیه حوثی ها به اس‍وتنیک گفت، پیش از هرچیزی توجه به این نکته لازم است که با هر حمله نظامی به مواضع حوثی‌ها به عنوان بازیگر اصلی در یمن رنج‌های انسانی قابل توجه و تلفات جانی ناشی از این درگیری ها وجود دارد. به هر حال شکل گرفتن بحران انسانی با کشته شدن افراد غیرنظامی و گرسنگی و بیماری با ادعاهای حقوق بشری ایالات متحده سازگاری ندارد. علاوه بر این، این اقدام ایالات متحده نه تنها بر آتش درگیری و بی ثباتی منطقه ای دامن زده به هیچ وجه نیز به حل مسائل اساسی منجر نشد و نتوانست مانع حملات ارتش یمن به کشتیهای اسرائیلی در دریای سرخ شود. شاید سناتور مورفی به این دلیل چنین اظعار نظری کرده، زیرا دخالت ایالات متحده در درگیریهای این منطقه در واقع نتیجه معکوس داشته و تنها به بدتر کردن وضعیت کمک کرده است.
حسینی در ادامه گفت، اینکه سناتور مورفی برای مجوز کنگره برای ادامه درگیریها را ضروری می داند طبیعی است و این در چارچوب قوانین ایالات متحده جای دارد. مجوز اقدام نظامی توسط قانون اساسی ایالات متحده به کنگره اعطا شده است و به هر حال ادامه درگیری نظامی علیه حوثی ها مستلزم مجوز قانونی است. در قانون اساسی آمریکا به کنگره اختیار اعلان جنگ، تشکیل و پشتیبانی ارتش و سایر مواردی از این قبیل را می دهد. بنابراین، هرگونه اقدام نظامی مستمر علیه حوثی‌ها باید به تصویب کنگره برسد تا با قانون اساسی مطابقت داشته باشد و نظارت دموکراتیک بر اقدامات نظامی تضمین شود. علاوه بر این، موضوع درخواست مجوز از کنگره برای ادامه حملات نظامی به حوثی ها امکان بحث و گفتگوی عمومی در مورد ضرورت و توجیه درگیری نظامی را فراهم می کند و شفافیت و پاسخگویی را در فرآیند تصمیم گیری تضمین می کند.
Американский эсминец Лабун - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2024
ارتش آمریکا هفت موشک کروز حوثی ها را در یمن منهدم کرد
وی افزود، در ضمن اگرچه ایالات متحده حمایت همه جانبه از اسرائیل دارد و ممکن است در برخی عملیات‌های نظامی هماهنگ باشند، اما اطلاعات عمومی منتشر نشده که نشان دهد حمایت ائتلاف نظامی آمریکا از کشتی‌های اسرائیل در چارچوب درگیری با حوثی‌های یمن به طور خاص توسط کنگره تایید شده است.
حسینی خاطر نشان کرد، به نظر می رسد به دلیل اینکه این عملیات در قالب یک ائتلاف است و چنین عملیاتهایی شامل مشارکت چندین کشور است، اغلب پیچیده تر است و ممکن است سطوح مختلفی از هماهنگی و همکاری را نیاز داشته باشد. با این حال، مجوز خاص کنگره برای چنین عملیاتی معمولاً برای اطمینان از شفافیت، نظارت و پاسخگویی در اقدامات نظامی ایالات متحده مورد ضروری است.
از سویی، توجه به این نکته مهم است که حمایت ایالات متحده از اسرائیل در درگیری ها اغلب موضوع بحث و گفتگو در داخل ایالات متحده و ‍سپس در سطح بین المللی است و برخی از منتقدان سطح حمایت ایالات متحده و تأثیر آن بر تلاش ها برای دستیابی به صلح و ثبات در منطقه را زیر سوال می برند. حمایت آمریکا از اسرائیل در درگیری‌هایش، از جمله درگیری با غزه، یک موضع یکپارچه در احزاب جمهوری‌خواه یا دموکرات در ایالات متحده نیست. هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها اعضایی دارند که از اسرائیل و حق دفاع از خود حمایت می‌کنند، اما اعضایی هم در هر دو حزب وجود دارند که در مورد اقدامات یا سیاست‌های خاص اسرائیل نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند. در واقع جمهوری خواهان تمایل بیشتری به حمایت همه جانبه از اسرائیل و اقدامات آن در درگیری با غزه دارند و اسرائیل را متحد کلیدی خود در خاورمیانه می دانند و بر اهمیت روابط آمریکا و اسرائیل برای منافع و ارزش های امنیتی مشترک تاکید می کنند. از سویی در میان دموکرات ها، طیف وسیعی از دیدگاه ها در مورد اسرائیل و درگیری های آن وجود دارد. در حالی که بسیاری از دموکرات ها نیز از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می کنند، اعضای این حزب از سیاست های دولت اسرائیل به ویژه در رابطه با درگیری با غزه و رفتار با فلسطینی ها انتقاداتی نیز دارند. با توجه به ملاحظات حقوق بشری برخی از دموکرات‌ها خواستار مشروط کردن کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل شده‌ و از راه‌حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین حمایت می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала