گزارش و تحلیل

اوکراین پایگاهی برای جاسوسی ایالات متحده از شرق

© AP Photo / J. Scott Applewhiteاوکراین پایگاهی برای جاسوسی ایالات متحده از شرق
اوکراین پایگاهی برای جاسوسی ایالات متحده از شرق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2024
اشتراک
گاهی اوقات کشورها تعمدا تصمیم می گیرند به عنوان یک ترفند استراتژیک از برخی فعالیتهای اطلاعاتی خود مثل افشای فعالیت‌های جاسوسی پرده بردارند.
به گزارش اس‍پوتنیک- اخیرا روزنامه آمریکایی نیویرک تایمز به نقل از مقامات فعلی و سابق در ایالات متحده، اوکراین و اروپا نوشت متخصصان آمریکایی شبکه‌ای از پایگاه‌های مخفی را در خاک کشور اوکراین تامین مالی و سازماندهی کردند و کی‌یف را بخشی از "ائتلاف مخفی" علیه مسکو کردند. اوکراین در حال حاضر میزبان حداقل ۱۲ پایگاه جاسوسی مخفی واقع در نزدیکی مرز روسیه است که انواع اطلاعات در مورد روسیه را جمع‌آوری می‌کند و همچنین حملات هواپیماهای بدون سرنشین و شبکه‌ای از ماموران را که ظاهرا در داخل روسیه فعالیت دارند، هماهنگ می‌کند. ژنرال سرگئی دوورتسکی، یک مقام ارشد اطلاعاتی اوکراین گزارش داد آژانس اطلاعاتی ایالات متحده این پایگاه را با تجهیزات ارتباطی و سرورهای رایانه‌ای بزرگ تجهیز کرده که برای هک ماهواره‌های روسیه، بلاروس و چین استفاده می شود. این مرکز مخفی واقع در زیر زمین در جنگلی متراکم، متروک برای شنود ارتباطات نظامی روسیه و نظارت و بررسی حملات پهپادها در خاک روسیه استفاده می‌شد.
حمیدرضا احمدی کارشناس مسائل بین الملل درباره علت این افشاگری ایالات متحده درباره جاسوسی اطلاعات از طریق خاک اوکراین بر علیه روسها گفت، در واقع این خبر عملا تازگی ندارد و از دیرباز و شاید بتوان گفت از همان آغاز استقلال اوکراین از روسیه این کشور یکی از مکانهایی بود که برای جاسوسی اطلاعات بر علیه روسیه مورد استفاده قرار می گرفت. اما یکی از دلایل اینکه دقیقا در این برهه از زمان مقامات ایالات متحده از این واقعیت به اصطلاح مگو پرده برداشتند به رخ کشیدن سطح بالای تسلط بر اطلاعات خاص منجمله اطلاعات نظامی روسیه است.
احمدی در ادامه گفت، گاهی اوقات کشورها تعمدا تصمیم می گیرند که از برخی فعالیتهای اطلاعاتی خود مثل افشای فعالیت‌های جاسوسی پرده بردارند و این تصمیم معمولاً یک ترفند پیچیده و بسیار استراتژیک است که به دلایل مختلفی مانند ملاحظات سیاسی، اولویت‌های اطلاعاتی، به رخ کشیدن توان اطلاعاتی و یا ایجاد دستپاچگی درکشور مقابل ارائه می شود. به همین دلیل هم حدس می زنم احتمالا این افشاگری بخشی از یک استراتژی گسترده تر برای ارسال پیامی به روسیه، ابراز تسلط یا دستیابی به اهداف خاصی در منطقه باشد.
وی اینطور ادامه داد، آمریکا و روسیه سابقه طولانی در عملیات جاسوسی و اطلاعاتی علیه یکدیگر دارند و آژانس‌های اطلاعاتی هر دو کشور از سرآمدان عملیاتهای اطلاعاتی در جهان هستند. طبیعتا در سال های اخیر، که به واسطه مناقشات روسیه و اوکراین تنش ها بین ایالات متحده و روسیه تشدید شده فعالیت های جاسوسی در هر دو طرف نیز تشدید شده است.
به یاد داریم که در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده که منجر به پیروزی ترامپ در انتخابات شد، روسیه به مداخله در انتخابات، انجام حملات سایبری و مشارکت در کمپین های اطلاعات نادرست از سوی آمریکا متهم شد. توجه کنید که این حرف در عمل ساده به نظر می رسد، اما اینکه کشوری در انتخابات کشور دیگر دست ببرد اقدامی بسیار پیچیده و فراتر از تصورات معمول در عملیاتهای اطلاعاتی است. در واقع چون ایالات متحده و روسیه همچنان درگیر یک نبرد اطلاعاتی پیچیده و مداوم هستند و هر یک از طرفین به دنبال به دست آوردن دست برتر در عرصه اطلاعاتی هستند.
به نظر می رسد که این افشاگری نیز در ادامه عملیاتهای جاسوسی دو کشور بر علیه دیگری است و ایالات متحده به نوعی این پیام را می رساند که بر کوچکترین تحرکات روسیه تسلط اطلاعاتی دارد. اما یک واقعیت دیگر نیز در این امر نهفته است، اینکه از این پایگاه های اطلاعاتی صرفا برای جاسوسی از روسیه استفاده نمی شود و قطعا به عنوان بستری برای رصد اطلاعاتی از سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
حمیدرضا احمدی در پایان گفت، به هر حال ارتش روسیه حتما به خوبی می داند که ایالات متحده، بریتانیا و اعضای ناتو به طور منظم داده های اطلاعاتی و سایر پارامترها را به نیروهای مسلح اوکراین منتقل می کنندو اما آنچه مسلم است چنین اقداماتی مانع از پیشروی روسیه در عملیاتها و اهداف ویژه این کشور نخواهد شد. سالهاست که اوکراین تبدیل به زمینی برای مقابله غرب بر علیه روسیه شده است و روس ها نیز به دفعات در خصوص پایگاه های جاسوسی و آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین اطلاع رسانی کرده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала