آژانس انرژی اتمی: ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به 60 درصد کاهش داده است

© AP Photo / Vahid Salemiساخت کشتی با سوخت هسته ای توسط ایران ، نقض برجام نیست
ساخت کشتی با سوخت هسته ای توسط ایران ، نقض برجام نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2024
اشتراک
رسانه های غربی با استناد به گزارش های سه ماهه آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش می دهند که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به 60 درصد کاهش داده است.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس این سند، ایران 31.8 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 60 درصد رقیق کرده تا 97.9 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 20 درصد تولید کند. در همان زمان، کل ذخایر اورانیوم غنی شده تا 60 درصد طی سه ماهه تنها 6.8 کیلوگرم کاهش یافت - به 121.5 کیلوگرم.
بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی شده تا 20 درصد با 145.1 کیلوگرم افزایش به 712.2 کیلوگرم رسیده است.
مجموع ذخایر اورانیوم غنی شده ایران بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی با 1038.7 کیلوگرم افزایش به 5225.5 کیلوگرم رسیده است.
در گزارش دوم، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره می‌کند که اختلاف در محاسبه مواد هسته‌ای در تاسیسات تبدیل اورانیوم برطرف شده است. در عین حال، رافائل گروسی، رئیس این سازمان، به شدت نگران است که ایران به طور یکجانبه اجرای بیانیه مشترک مارس 2023 را متوقف کرده است.
در سال 2015، انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران به توافق هسته‌ای - برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که شامل لغو تحریم‌ها در ازای محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران بود، رسیدند. ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ در ماه می 2018 از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در توافق را اعلام کرد و محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطوح غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت.
مذاکراتی در وین درباره تمدید برجام و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجام شد. در دسامبر 2021، طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را درج کرد. به گفته باقری کنی، نماینده ایران، مذاکرات موفقیت آمیز بود، اما ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پیشرفت در وین را اندک ارزیابی کرد و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد. در حال حاضر یک وقفه در روند مذاکرات وین وجود دارد.
در دسامبر 2021، ایران داوطلبانه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اجازه داد دوربین‌هایی را در تاسیسات هسته‌ای کرج جایگزین کند، که قبلاً اجازه دسترسی برای نصب دوربین‌های نظارتی یا تأیید عدم از سرگیری تولید لوله‌های روتور و دم سانتریفیوژ در این تأسیسات داده نشده بود. همزمان تهران اعلام کرد که تنها پس از لغو تمامی تحریم‌های آمریکا، داده‌های دوربین‌های نظارتی تاسیسات هسته‌ای در شهر کرج را ارائه خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала