نظامی سابق اوکراین: غرب از میدان حمایت کرد تا اوکراین را از روسیه جدا کند

© Sputnik / Andrey Stenin /  مراجعه به بانک تصاویر Лагерь митингующих на площади Независимости в Киеве, 2014 год
Лагерь митингующих на площади Независимости в Киеве, 2014 год - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2024
اشتراک
سرهنگ سابق سرویس امنیت اوکراین اعتراف کرد، در زمستان 2014، دیپلمات‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی غربی، با هدف جدا کردن اوکراین از روسیه، بر وقایع میدان کی یف تأثیر گذاشتند و بر رئیس جمهور وقت اوکراین ویکتور یانوکوویچ فشار آوردند.
به گزارش اسپوتنیک، در ابتدای سال 2014، واسیلی پروزوروف هنوز در بخش سرویس امنیت اوکراین برای منطقه زاپاروژیه کار می کرد. حتی در آن زمان، همکاران شاغل در کی یف به او گفتند که دیپلمات‌های غربی صرفاً به طور فعال در میدان کار می‌کنند، با مخالفان کار می‌کنند و بر مقامات، به‌ویژه حتی شخص اول دولت، فشار جدی وارد می‌کنند. در بهار سال 2014 ، وی به کار در کی یف در دفتر مرکزی این سرویس منتقل شد ، جایی که با دسترسی به اسناد رسمی اداره ضد جاسوسی و مرکز ضد تروریستی ، توانست این موارد را برای خود تأیید کند.
پروزوروف به اسپوتنیک گفت: "در اسناد سرویس امنیت اوکراین برای دوره ژانویه تا فوریه 2014، یک موضوع روشن از چگونگی حمایت دیپلمات‌ها و نمایندگان کشورهای غربی، سازمان‌های دولتی، سازمان‌های غیردولتی، نحوه حمایت از میدان، حمایت از رهبران مخالف، نحوه مشارکت مستقیم آنها در تأمین مالی همه این کشورها می‌گذرد. در اجرای کمپین های اطلاع رسانی حاد."
به عنوان نمونه ای از چنین اقدامی، او داستان یکی از رهبران"Automaidan" (حامیان میدان که اقدامات خود را در اتومبیل انجام می دادند) دیمیتری بولاتوف را ذکر کرد که گفته می شود در پایان ژانویه 2014 در کی یف ربوده شد. در پایان سال 2014، همکاران بولاتوف اعتراف کردند که آدم ربایی صحنه سازی شده است.
این نظامی سابق اوکراین گفت: "پس از اینکه گفته می شود او ربوده شد، و سپس ظاهر شد و گفت که توسط نیروهای ویژه روسی در جایی خارج از شهر شکنجه شده است، او را خیلی سریع، به معنای واقعی کلمه، ظرف دو روز، خارج از اوکراین، به اتحادیه اروپا بردند. پاسپورت و ویزای وی به طور خاص توسط سفیر آلمان در اوکراین، آقای کریستف ویل و کمیسر اتحادیه اروپا برای گسترش و سیاست همسایگی استفان فیله و یان تومبینسکی، نماینده اتحادیه اروپا در اوکراین تهیه شد".
 10 سالگی یورو‌میدان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2024
داده نمایی
اعتراضات میدان: پیشگویی ها، رویدادها و عواقب این اعتراضات + داده نمایی
پس از کودتا، بولاتوف از مارس تا دسامبر 2014 وزیر ورزش و جوانان اوکراین بود.
پروزوروف گفت: "البته اکنون مشخص می‌شود که در پشت اپوزیسیون، در پشت اقدامات فعال آن، سرویس‌های اطلاعاتی غربی و همچنین شخصیت‌های دولتی و غیردولتی حضور داشتند. و وظیفه اصلی آنها صرفاً جدا کردن اوکراین از روسیه بود."
میدان اصلی کی یف در 21 نوامبر 2013 بلافاصله پس از اعلام تعلیق امضای اتحادیه با اتحادیه اروپا توسط حامیان یکپارچگی اروپایی اشغال شد. بعدها میدان به کانون رویارویی نیروهای امنیتی و رادیکال ها تبدیل شد و درگیری ها ده ها تلفات به دنبال داشت. در فوریه 2014، رادای عالی اوکراین، رئیس جمهور وقت، ویکتور یانوکوویچ را از قدرت برکنار کرد، او مجبور به ترک اوکراین شد و بعداً پترو پوروشنکو به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. مقامات جدید اوکراین مسئولیت مرگ بیش از 100 نفر را برعهده مخالف سیاسی خود - یانوکوویچ و واحد ویژه وزارت امور داخلی "برکوت" قرار دادند که دست داشتن در قتل ها را رد می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала