آمریکا قطعنامه شورای امنیت را بدون درخواست آتش بس کامل در غزه آماده کرد

© AP Photo / Bebeto Matthewsنشست شورای امنیت سازمان ملل
نشست شورای امنیت سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2024
اشتراک
ایالات متحده پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را در مورد وضعیت نوار غزه آماده کرده است - این سند از برقراری یک آتش بس موقت حمایت می کند، اما برخلاف پیش نویس الجزایر، درخواستی برای آتش بس کامل ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، پیش از این، الجزایر پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را ارائه کرده بود که شامل درخواست آتش بس فوری بشردوستانه و نه توقف است. پیش از این، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود که ایالات متحده از رای گیری در مورد پروژه الجزایر حمایت نمی کند و قول داده بود که اگر به رای گذاشته شود، "پذیرفته نخواهد شد." به گفته وی، ایالات متحده در تلاش است تا توافقی بین اسرائیل و حماس برای آزادی گروگان‌ها منعقد کند که مستلزم توقف درگیری‌ها در غزه برای مدت حداقل شش هفته است. طرف آمریکایی معتقد است که پیش نویس قطعنامه الجزایر کمکی به دستیابی به این اهداف نمی کند. در همین حال، رای گیری در مورد پروژه الجزایر می تواند در اوایل روز سه شنبه برگزار شود.
روز دوشنبه مشخص شد که ایالات متحده پیش نویس قطعنامه جایگزینی را ارائه کرده است. بر اساس این متن، شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت خود از برقراری آتش بس موقت در غزه در اسرع وقت تاکید می کند.
در عین حال، حمایت از برقراری آتش‌بس موقت بر اساس "فرمول آزادی همه گروگان‌ها و درخواست‌ها برای رفع موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه" ارائه می‌شود.
علاوه بر این، این متن بیان می‌کند که حمله زمینی گسترده اسرائیل به شهر رفح به غیرنظامیان آسیب می‌زند و باعث آوارگی بیشتر مردم، از جمله احتمالاً به کشورهای همسایه می‌شود.
در همین حال، رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در گفتگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد که انتظار ندارد روز سه‌شنبه درباره پروژه آمریکایی رای‌گیری شود.
ایالات متحده بیش از یک بار تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل را که مانع اجرای طرح های نظامی اسرائیل در نوار غزه می شود، مسدود کرده است. در 8 دسامبر 2023، آنها پیش نویس قطعنامه امارات متحده عربی که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در نوار غزه بود را مسدود کردند. پیش از این، در 18 اکتبر 2023، واشنگتن پیش نویس قطعنامه برزیل را وتو کرد. در این سند از جمله از اسرائیل خواسته شده بود که دستور حرکت اهالی غزه به جنوب نوار غزه را پس بگیرد. سپس ایالات متحده تصمیم خود را اینگونه توضیح داد که در پیش نویس قطعنامه به حق اسرائیل برای دفاع از خود اشاره ای نشده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала