گزارش و تحلیل

حزب الله دوباره معادله قدیمی با اسرائیل را تجدید می کند

© AP Photo / Mohammed Zaatariدرخواست دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی: حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهید!
درخواست دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی: حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهید! - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2024
اشتراک
حزب الله برای اینکه فشار بر علیه فلسطینی ها را بتواند کم کند جبهه های شمال سرزمین های اشغالی فلسطین را به هر ترتیبی شده نا مستقر نگه داشته تا اسرائیل نتواند همه نیروهای خود را در غزه متمرکز کند.
از هشتم اکتبر تا به امروز اسرائیل تلاش های بسیار زیادی را انجام داده که پای حزب الله لبنان را به جنگ باز کند و حزب الله در مقابل تلاش کرده که در دام اسرائیل گیر نکند.
از سوی دیگر حزب الله برای اینکه فشار بر علیه فلسطینی ها را بتواند کم کند جبهه های شمال سرزمین های اشغالی فلسطین را به هر ترتیبی شده نا مستقر نگه داشته تا اسرائیل نتواند همه نیروهای خود را در غزه متمرکز کند.
همچنین حزب الله لبنان با ایجاد شرایط بحرانی در شمال اسرائیل کاری کرده که حدود دویست هزار اسرائیلی آواره شوند و شرایطی پیش نیاید که اسرائیل با خیال راحت به کشتار مردم فلسطین ادامه دهد و آنها را آواره کند ولی خود اسرائیلی ها فشاری را متحمل نشوند.
حال که فشار بین المللی بر اسرائیل به شدت افزایش یافته تا جنگ را متوقف کند نتانیاهو تصور می کند اگر احیانا جبهه لبنان را راه بیاندازد می تواند همه توجه ها را به سمت این جبهه بکشاند و بعد هر کاری دلش می خواهد در غزه انجام دهد و ظاهرا برنامه دارند تا قتل عام های بی سابقه ای را در رفح راه بیاندازند.
برای رسیدن به این هدف هم اسرائیل به هدف قرار دادن اهداف غیر نظامی در لبنان و حتی در عمق لبنان شدت بخشیده است.
به نظر می رسد در چنین شرایطی حزب الله لبنان هم استراتژی جدیدی را برای مقابله با اسرائیل پیش گرفته و آن همان استراتژی قدیمی یعنی هدف قرار دادن اهداف نظامی در مقابل اهداف نظامی و اهداف غیر نظامی در مقابل اهداف غیر نظامی است.
اسرائیلی ها تصور می کردند که چون بخش اعظم شهرک های نزدیک لبنان را خالی کرده اند دیگر حزب الله نمی تواند کاری کند اما عملیات اخیر حزب الله نشان داد که حزب الله توان عملیاتی بسیار بالاتر از آنچه تصور می شد را دارد و می تواند به عمق اسرائیل حمله کند
قبل تر هم حزب الله از همین معادله بر علیه اسرائیل استفاده کرد، اگر اسرائیلی ها شهری را در لبنان هدف قرار می دادند بلافاصله شهرهای مشابه درون اسرائیل هدف قرار می گرفت و همین ماجرا منجر شد که اسرائیلی ها تلفات زیادی را متقبل شوند و مجبور شوند که بابت خودداری طرفین از حمله به طرف های غیر نظامی مقابل پرهیز کنند.
امروزه به نظر می آید نتانیاهو نمی خواهد که به این توافق پابیبند باشد و خوب البته این مردم اسرائیل خواهند بود که متحمل سیاست های نتانیاهو خواهند شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала