منبع: کانادا از استرداد "افسر سابق نازی" به روسیه سر باز زد

© Photo / CTV NewsВетеран дивизии СС "Галичина" Ярослав Хунка во время визита Владимира Зеленского в парламент Канады. Кадр трансляции
Ветеран дивизии СС Галичина Ярослав Хунка во время визита Владимира Зеленского в парламент Канады. Кадр трансляции - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.02.2024
اشتراک
یک منبع در وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت که اتاوا از استرداد یاروسلاو گونکو (هانک) مرد اس اس سابق که در پارلمان این کشور مورد تقدیر قرار گرفته بود، به مسکو خودداری کرد.
به گزارش اسپوتنیک، اولگ استپانوف، سفیر روسیه در اتاوا به اسپوتنیک درباره انتقال درخواست به مقامات کانادایی برای استرداد گونکو در اوایل فوریه گفت: "درخواست ما برای استرداد به دلیل عدم وجود معاهده استرداد بین کشورهایمان به طور رسمی رد شد."
لازم به یادآوری است، کمیته تحقیقات روسیه او را به طور غیابی به نسل کشی غیرنظامیان در اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ بزرگ میهنی متهم کرد.
آرشیو دولتی و آرشیو مرکزی وزارت دفاع روسیه شواهد مستندی در مورد انجام عملیات و مکان های حضور لشکر "گالیسیا" پیدا کردند که مرد سابق اس اس در آن خدمت می کرد.
همانطور که از اتهام گونکو بر می آید، او مرتکب جنایتی علیه صلح و امنیت بشر شده است که توسط قانون به عنوان یک عمل بسیار جدی طبقه بندی شده است.
به ویژه، طبق این سند، این مرد سابق اس اس، اهل روستای اومان و همکارانش از 23 تا 28 فوریه 1944، با اجرای دستورات جنایتکارانه فرماندهان خود، حداقل 500 شهروند شوروی را در روستای گوتا پنیاتسکایا (در قلمرو منطقه برادسکی منطقه لووف اتحاد جماهیر شوروی اوکراین)کشتند. در میان کشته شدگان یهودیان و لهستانی ها نیز بودند. مردم بی گناه در ساختمان های مسکونی و کلیساها تیرباران و سوزانده شدند.
در پایان سپتامبر سال گذشته، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از پارلمان کانادا بازدید کرد. یاروسلاو گونکو (هونکو) 98 ساله به این جلسه دعوت شد که به عنوان "یک جانباز اوکراینی-کانادایی جنگ جهانی دوم که برای استقلال اوکراین علیه روس ها جنگید" معرفی شد. حضار با تشویق از وی استقبال کردند.
زمانی که مشخص شد گونکو (هونکا) به عنوان بخشی از لشگر "گالیسیا" علیه شوروی جنگیده است، رسوایی بزرگی به راه افتاد.
تقدیر از این فرد باعث خشم در روسیه، بلاروس، لهستان و سایر کشورها شد. آنتونی روتا، رئیس مجلس عوام، مسئولیت دعوت از گونکو (هونکی) به پارلمان را بر عهده گرفت و استعفا داد. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، به خاطر این "اشتباه وحشتناک" عذرخواهی کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала