گزارش و تحلیل

حفظ اعتبار جهانی آمریکا در گرو کشیدن افسار اسرائیل است

© Sputnik / Aleksei Vitvitskiy /  مراجعه به بانک تصاویر گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و اسرائیل درباره ایران و روسیه
گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و اسرائیل درباره ایران و  روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2024
اشتراک
هنوز مدت زیادی از ترک خاک افغانستان توسط سربازان آمریکایی بعد از جنگی 20 ساله نگذشته بود که جو بایدن عرصه نبردی جدید برای جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه آغاز کرد و ایالات متحده را درگیر با ایران و شبه ‌نظامیان عراق، لبنان، سوریه و یمن قرار داده است.
به گزارش اسپوتنیک، اخیرا روزنامه گاردین در تحلیلی به قلم محمد بزی، استاد روزنامه نگاری در دانشگاه نیویورک نوشت که مناقشه های خاورمیانه در حال افزایش است و بایدن باید رژیم اسرائیل را مجبور به پایان دادن به جنگ کند. روزنامه انگلیسی با اشاره به تداوم حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه، به دولت جو بایدن توصیه کرده تا از اهرم فشار خود بر تل‌آویو استفاده کند تا جنگ غزه به پایان برسد.
این در حالیست که تا پیش از این، مواضع رسمی دولت انگلیس طبق اظهارات مقامات آن در حمایت از ادامه از جنگ اسرائیل در غزه تا خلاص شدن کامل از رهبری حماس و نیروهای مسلح آن بود و از مخالفان برقراری آتش بس میان این دو طرف درگیر در جنگ بود. در این گزارش گاردین آورده شده، دولت بایدن اهرم فشار قدرتمندی برای کنترل اسرائیل در اختیار دارد؛ چرا که بدون حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از اکتبر تا امروز، اسرائیل نمی‌توانست به بمباران غزه ادامه دهد. بااین‌حال، بایدن از استفاده از این اهرم فشار بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خودداری می‌کند. اما چه عواملی باعث شده تا نسبت به جنگ اسرائیل و غزه چنین تغییر نگرشی حاصل شود.
تله ای که اسرائیل به پا کرد
برای پاسخ بهتر بد نیست ابتدا نگاهی به ائتلاف پیشنهادی از سوی ایالات متحده در دریای سرخ موسوم به "شکوفایی دریای سرخ " داشته باشیم. اینطور که به نظر می رسد رژیم اسرائیل به سادگی توانست آمریکا و بریتانیا را به دامی مشابه آنچه در افغانستان و عراق رخ داد، بکشاند و آن دو با ورود به ائتلاف خیالی "شکوفایی دریای سرخ" نه تنها نتوانستند از کشتی‌های اسرائیلی در برابر حملات موشکی یمنی‌ها حفاظت کنند، بلکه کشتی‌های خودشان نیز در معرض خطر قرار گرفتند و اوضاع برای آنها بدتر و خطرناک‌تر شد. اکنون با مداخله نظامی این دو کشور و با کشته شدن نیروهای یمنی‌، چند موضع مشروع و بسیار با اهمیت برای یمن ایجاد شده که یکی گرفتن انتقام افراد کشته شده است، دیگری احساس مسؤولیت قطعی تر برای حفظ امنیت دریای سرخ و آب‌های آن و دیگری هم تداوم حمایت از نوار غزه است.
قصف إسرائيلي على مشارف قرية كفر شوبا اللبنانية، أثناء تبادل إطلاق النار على طول الحدود اللبنانية مع مرتفعات الجولان السورية التي تحتلها إسرائيل بين مقاتلي حزب الله والقوات الإسرائيلية، 14 أكتوبر/ تشرين الأول 2023 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2024
رسانه: اسرائیل و حزب الله برای کاهش تنش توافقنامه ای امضا می کنند
در واقع انگلیس در وهله اول فریب زورگویی اسرائیل را خورد و سپس دنباله‌روی کورکورانه از ایالات متحده قرار گرفت و خود را در تله ائتلاف آمریکایی گرفتار کرد. این درحالیست که طی تاریخ بریتانیا همواره از بهترین مستشرقان، متخصصان خاورمیانه و شرق شناس برخوردار بوده و به دلیل میراث استعماری، منطقه را به خوبی می‌شناسند و اطلاعات دقیقی از مردم، میراث فرهنگی و تاریخی و نیز ویژگی‌های قبیله‌ای، عشایری و ژئوپولیتیک آنها دارند. بعبارتی این ائتلاف نه تنها از کشتی‌های اسرائیلی حفاظت نکرده، بلکه آمریکا و انگلیس را در تله‌ای گرفتار کرده است که در نهایت باعث شکست آنها مانند سناریوهای افغانستان و عراق خواهد شد که حتی ممکن است این شکست هزینه‌ها و تلفات بیشتری برای آنها داشته باشد. از سویی یمن به دفعات اعلام کرده است که حمله به کشتیهای اسرائیلی مادامی که حملات این کشور به غزه پایان نیابد ادامه خواهد داشت و در واقع شرط رهایی بریتانیا از این مخمصه در توقف جنگ و حملات اسرائیل به غزه قرار دارد.
جبهه غرب فراموش نشود!
در ادامه بحث چرخش در مواضع بریتانیا باید به وضعیت تنش های موجود میان روسیه و اوکراین اشاره کرد. از زمان آغاز درگیری نظامی اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، کشورهای غربی به صراحت کنار ارتش اوکراین ایستاده‌ و حجم بی‌سابقه‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه وضع کرده‌ و در عین حال میلیاردها دلار کمک نظامی و تسلیحاتی به اوکراین ارائه دادند. رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده اند، به دلیل کمبود مهمات در جهان که از جنگ اوکراین ناشی شده، اسرائیل نمی‌تواند بدون حمایت‌های نظامی آمریکا به جنگ غزه ادامه دهد. بر اساس این گزارش‌ها، از آغاز عملیات طوفان الاقصی تا امروز آمریکا بیش از بیست و پنج هزار تن سلاح را از طریق ۴۰ کشتی و ۲۸۰ هواپیما به فلسطین اشغالی فرستاده است. بریتانیا از زمان آغاز نبرد نظامی میان روسیه و اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. در ماه های آغاز درگیری روسیه و اوکراین این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کرد. طبق گزارش مجلس عوام بریتانیا، این کشور پس از ایالات متحده آمریکا، دومین حامی اوکراین بوده و به تخصیص ۴.۶ میلیارد پوند کمک‌های نظامی از زمان شروع عملیات روسیه در اوکراین متعهد شده است.
کاخ کنگره آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2024
کنگره آمریکا از لایحه کمک به اسرائیل بدون اوکراین حمایت نکرد
در حالیکه برخی رسانه های انگلیسی اذعان دارند در نتیجه طولانی شدن جنگ غزه و فشار مخالفان و معترضان در فلسطین اشغالی، کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی است، همزمان نگران پیشروی جبهه مسکو به سمت غرب نیز هستند. در واقع بریتانیا در جنگ غزه نیز مانند اوکراین هزینه های نظامی و دیپلماتیک زیادی نموده و حالا وضعیت این منافشات برای انگلستان حائز اهمیت است. "گرانت شاپس" وزیر دفاع انگلیس طی اظهاراتی مخارج و هزینه‌های دفاعی در سراسر غرب به خصوص در بریتانیا را جهت مبارزه با روسیه "ناکافی" خواند و گفت: احتمالا بریتانیا در هزینه‌های دفاعی خود فراتر برود و غرب نیز اقدام مشابهی را باید انجام دهد و این حمایتها را به نفع خود بریتانیا می داند. بریتانیا بر این باور است که جنگ اسرائیل علیه غزه توجه بین‌المللی را از اوکراین دور کرده و این اتفاق به بیان دیوید کامرون "تاسف برانگیز" است. در واقع بریتانیا متوجه شده که با تقسیم تمرکز میان حمایت از اوکراین و حمایت از اسرائیل در واقع نه در خاورمیانه به نتیجه مطلوب می رسند و نه به خواسته های خود در برابر روسیه. زیرا با این تقسیم تمرکز بستری مناسب برای تداوم مناقشات میان روسیه و اوکراین شکل می گیرد و روسها نیز در جنگ های استهلاکی و خسته نمودن دیگران دست برتری دارند. به این ترتیب پیروزی از آن روسیه خواهد بود و پیروزی روسیه برای بریتانیا با پیامدهایی همراه خواهد بود.
به این ترتیب است که روزنامه انگلیسی با اشاره به تداوم حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از رژیم اسرائیل در جنگ غزه، به دولت جو بایدن توصیه می کند تا از اهرم فشار خود بر تل‌آویو استفاده کند تا جنگ غزه به پایان برسد. درگیری در غزه منجر به تلفات و ویرانی قابل توجهی به ویژه در میان مردم غیرنظامی شده است. از سویی این کشور ادعای رهبری بر جهان دارد و اقدامات آن توسط سایر کشورها بررسی می شود، در حالیکه تا امروز بیش از ۲۷ هزار غیر نظامی در غزه با تسلیحات آمریکایی کشته شده اند. درگیری های جاری در غزه و سایر تنش هایی که در نتیجه این جنگ در حال گسترش است این پتانسیل را دارد که به یک درگیری منطقه ای گسترده تر تبدیل شود که می تواند پیامدهای جدی برای خاورمیانه و بازیگران بین المللی آن مثل آمریکا و انگلیس داشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала