گزارش و تحلیل

حمایت آمریکا از اوکراین و اسرائیل از جیب مالیات دهندگان

© Photo / IRNAناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2024
اشتراک
اختصاصی
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از لغو روادید با ۲۸ کشور از ۱۵ بهمن خبر داد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از لغو روادید با ۲۸ کشور از ۱۵ بهمن خبر داد و گفت: "این اقدام در چارچوب سیاست‌های دولت ایران برای گسترش مناسبات و ارتباطات و همکاری ‌ها به ویژه در چارچوب تقویت ارتباطات مردمی با کشورهای مختلف جهان و کشورهای دوست و همسایه صورت گرفته است. انتظار می‌رود شاهد اقدامات و رویکردهای مشابهی از سوی آن دسته کشورهایی باشیم که چنین تسهیلاتی را برای شهروندان ایرانی تاکنون اجرا نکرده‌اند.
به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی این برنامه می‌تواند زمینه ساز تقویت ارتباطات مردم با مردم در مجموعه سیاست‌های مرتبط با سیاست توسعه روابط با کشورهای دوست و همسایه و کشورهای دوردست‌تر باشد".
وی درباره عدم صدور روادید برای رانندگان ترانزیت در اروپا اظهار داشت: " نمی‌دانم کدام یک از موضوعات مدنظر شماست، ولی اگر مشکلی در این رابطه وجود داشته باشد هم دستگاه دیپلماسی پیگیری می‌کند و هم در چارچوب سازوکارهای موجود بین‌المللی که ایران هم عضو آنهاست برای تسهیل همکاری‌های ترانزیتی و استفاده از مزایا و امتیازات عضویت در این سازوکارها مراجع ذیربط ایران اقدامات و پیگیری‌های لازم را برای حل و فصل مشکلاتی که وجود دارد را انجام خواهند داد".
ناصر کنعانی، درباره سفر هانس گروندبرگ نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران گفت: "ایران از هرگونه توافقی که منطبق با واقعیات موجود و مورد تایید طرفین باشد و بتواند از رنج و درد ملت یمن و مشکلات آنها کم کند حتما استقبال می‌کند".
تصمیم کمیسیون اروپایی مبنی بر جا دادن آوارگان در سراسر اروپا موجب بروز اختلافات در اتحادیه اروپا شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2023
کمیسیون اروپا: با ایران در خصوص تحولات دریای سرخ در تماس هستیم
وی همچنین در خصوص حقابه هیرمند افزود: "خبر جدیدی ندارم ولی این موضوع در جدول موضوعات ما با مقامات سرپرستی افغانستان مطرح است. گفت‌وگوهای ما با آنها ادامه دارد".
سخنگوی وزارت خارجه به روابط خوب ایران و عراق در حوزه‌های مختلف و همچنین روابط خوب با اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و اظهار داشت: "منافع مشترک اقتضا می‌کند از برخی موضوعات اختلافی در چارچوب همکاری‌های مشترک عبور کنیم و موانع احتمالی موجود را به کنار بنهیم و زمینه‌های تقویت روابط را بیش از پیش فراهم کنیم. توسعه مناسبت اراده و خواست دو دولت و ملت است و خوشبین هستیم روابط دو کشور هر روز بیش از گذشته توسعه خواهد یافت".
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر علی‌اکبر احمدیان به عراق گفت: "در چارچوب این سفر تداوم مشورت‌ها و رایزنی‌ها درباره همکاری‌های مشترک و تامین منافع مشترک در حوزه امنیتی در مبارزه با تروریسم و در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای برای تقویت صلح و ثبات و امنیت در منطقه است".
سخنگوی وزارت خارجه ایران،در خصوص گروه تماس منطقه‌ای درباره افغانستان گفت: " انگیزه ایجاد گروه تماس منطقه‌ای درباره افغانستان چهار ماه پیش توسط ایران به اجلاس همسایگان افغانستان موسوم به فرمت مسکو پیشنهاد شده و در این خصوص رایزنی‌های گسترده در سطوح مختلف دولت سرپرستی افغانستان و کشورهای منطقه و نمایندگی‌های این کشورها نزد سازمان ملل انجام شد.
رایزنی سفیر ایران با نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2024
رایزنی سفیر ایران با نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان
این رایزنی‌ها منجر شد به هسته گروه تماس منطقه‌ای شامل ایران، روسیه، چین و پاکستان شکل بگیرد و توافق کنند این نشست را در کابل برگزار کنند که نتیجه آن برگزاری این نشست در نهم بهمن ماه در کابل بود. علاوه بر این چهار کشور در چارچوب رایزنی‌های انجام شده هشت کشور دیگر در سطح سفرا و نمایندگان خود در این نشست حضور یافتند و تحولات و مسائل مرتبط با وضعیت جاری افغانستان در رویکرد منطقه محور توسط کشورهای همسایه افغانستان مورد گفت‌وگو قرار گرفت".
کمیته تماس منطقه‌ای کانال تماس امن برای جستجوی سازوکاری است که در همراهی همسایگان و کشورهای منطقه الگوهای سنتی و بومی پیشرفت در روندهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی افغانستان و منطقه را شناسایی کند و شرایط بهتری را برای ملت‌ رنج کشیده افغانستان شامل همه اقوام و مذاهب با هم برادر افغانستان را ایجاد کند.
این بخشی از تلاش‌های ایران است که در چارچوب تلاش‌ها با کشورهای موثر منطقه اقداماتی انجام دهند که شرایطی بهتر برای مردم افغانستان رقم بخورد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست دوحه درباره افغانستان افزود: " ایران همواره در سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و چندجانبه مرتبط با افغانستان حضور موثر و سازنده داشته و در این سازوکارها تلاش کرده برای ایجاد شرایط بهتر در افغانستان و کمک به ثبات و امنیت و ایجاد شرایط بهتر برای زندگی مردم افغانستان تلاش کند. مشخص نیست هنوز در چه سطحی در این نشست شرکت کنیم".
ناصر کنعانی، در خصوص سفر شهروند آمریکایی به ایران گفت: "اطلاعی ندارم چه شهروندی. سفر شهروندان دیگر کشورها به ایران از طریق وزارت خارجه صورت نمی‌گیرد. شهروندان آمریکایی منعی برای سفر به ایران ندارند و شهروندان ایران امکان سفر به آمریکا را دارند اینکه این فرصت‌ها برابر و مساوی است اینها مورد قضاوت قرار می‌گیرد. از موضوع مورد اشاره شما شخصا اطلاعی ندارم".
حمله پهپادی به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2024
گزارش و تحلیل
پاکستان و عراق باید قبل از حمله ایران به عواقب حضور تروریست ها در خاک شان فکر می کردند
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر امروز وزیر خارجه سودان به تهران نیز اظهار داشت: "ما و سودان از سال‌های دور روابط نزدیک و سازنده‌ای را داشتیم. متاسفانه دولت قبلی سودان بر اساس دلایل و اظهارات واهی و بدون اینکه مشکلی حقیقی در روابط دو کشور باشد روابط با ایران را به صورت یکجانبه قطع کرده بود. با اقدامات و تحرکات دیپلماتیک بین دو کشور اعلامیه از سرگیری روابط در مهر ماه سالجاری صادر و دو کشور در حال زمینه سازی و انجام مقدمات لازم برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و خارطوم هستند و این سفر در چارچوب تقویت و تداوم هماهنگی‌های اولیه برای بازگشت روابط دو کشور در مسیر طبیعی خودش و از سرگیری فعالیت‌های سفارتخانه‌های دو کشور انجام می‌شود. متاسفانه شاهد جنگ داخلی و درگیری‌های داخلی در سودان هستیم. سیاست همیشگی ایران کمک به ثبات و امنیت بوده و بر ضرورت توقف درگیری و عدم مداخله خارجی و گفت‌وگوهای سودانی - سودانی برای پایان دادن به درگیری‌ها تأکید داریم و امیدواریم این سفر زمینه ساز شکل گیری فضای رو به جلو در روابط باشد".
وی درباره مصر و گفت‌وگوها و دیدارهای دو وزیر خارجه گفت:‌ "موضوع روابط دوجانبه در گفت‌وگوهای دو وزیر مطرح شد. تداوم گفت‌وگو برای نقشه راه دو رئیس جمهور وجود دارد و گفت‌وگوها می‌تواند در چارچوب توافق دو کشور در بازه زمانی آینده به شکلی که طرفین توافق خواهند کرد انجام شود. فضای مثبتی است.
تشکیل ائتلاف‌های وهمی از این دست را کمک کننده به صلح و امنیت در منطقه تلقی نمی‌کنیم. ائتلاف خودخوانده است. عدم همراهی تعداد زیادی از کشورها در منطقه و خارج منطقه و حتی اروپایی با ائتلافی که آمریکا ائتلاف نام گذاشتند نشانگر عدم اتفاق نظر درباره وضعیت منطقه است".
وی افزود: " این‌ها کمکی به ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند. اگر به ثبات و امنیت در منطقه و به آبراهه‌های بین المللی می‌اندیشند به ریشه و علت العلل بحران بیندیشند. وضعیت در دریای سرخ نتیجه دامن زدن به جنگ توسط رژیم صهیونیستی است. تشکیل چنین واحدهایی که اسم آن را ائتلاف نام می‌گذارند کمک کننده به صلح و امنیت در منطقه تلقی نمی‌کنیم".
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک در تهران، درباره مخالفت سناتورهای آمریکایی با حمایت‌های آمریکا از اوکراین و رژیم صهیونیستی گفت: "مخالفت با سیاست‌های دولت آمریکا در حمایت از رژیم اسرائیل در داخل آمریکا بالا گرفته است. این سیاست‌ها مخالفان جدی در داخل آمریکا دارد. هزینه دولت آمریکا از جیب مالیات دهندگان آمریکایی به نفع رژیم صهیونیستی است. رویکردی که بعد از چهار ماه غلط بودن آن برای آمریکایی‌ها اثبات شده است".
کنعانی افزود: "نظرسنجی ها در داخل آمریکا نشانگر میزان ضدیتی است که افکار عمومی آمریکا نسبت به سیاست حمایتی این کشور از رژیم صهیونیستی دارند. امیدواریم دولتمردان آمریکا به صدای ملت و افکار عمومی آمریکا توجه داشته باشند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала