عمران خان به اتهام فساد مالی به 14 سال زندان محکوم شد

© AP Photo / K.M. Chaudaryعمران خان نخست وزیر سابق پاکستان
عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2024
اشتراک
عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش بوشرا بی بی روز چهارشنبه در یک پرونده فساد مالی مربوط به فروش اشیای قیمتی نگهداری شده در خزانه دولتی توشاخانا به 14 سال زندان محکوم شدند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از جیو تی وی، هر دوی آنها نیز به مدت 10 سال از داشتن هرگونه منصب دولتی محروم شدند و هر کدام 787 میلیون روپیه (2.8 میلیون دلار) جریمه شدند.
حکم جدید این پرونده تنها یک روز پس از آن صادر می شود که دادگاه ویژه خان و شاه محمود قریشی وزیر خارجه سابق را به دلیل افشای اسرار دولتی به 10 سال زندان محکوم کرد.
پرونده توشاخانا مربوط به فروش اشیای قیمتی از این خزانه بدون پرداخت مالیات است. در اکتبر 2022، کمیسیون انتخابات پاکستان، اختیارات پارلمانی و حق انتخاب و انتصاب در هر دو مجلس فدرال و منطقه‌ای این کشور را به مدت پنج سال از عمران خان سلب کرد. کمیسیون این تصمیم را در مورد وی اتخاذ و او را به فروش 52 اشیاء قیمتی ذخیره شده در توشاخان و پنهان کردن اطلاعات مربوط به هدایایی که شخصاً دریافت کرده بود، مقصر دانست. نخست وزیر شهباز شریف که پس از سرنگونی عمران خان رهبری کشور را بر عهده داشت، اظهار داشت که وی دارایی های دولتی را در دبی به ارزش کل 140 میلیون روپیه پاکستان (بیش از 630 هزار دلار) فروخته است.
در آگوست سال گذشته، دادگاهی در اسلام آباد عمران خان را در یک پرونده کلاهبرداری مربوط به فروش اشیای قیمتی نگهداری شده در خزانه دولتی توشاخانا به سه سال زندان محکوم کرد. در نتیجه این حکم، کمیسیون انتخابات پاکستان، نخست وزیر سابق پاکستان را به مدت پنج سال از فعالیت سیاسی محروم کرد. با این حال، در همان ماه، دادگاه عالی اسلام آباد حکم سه ساله خان را به حالت تعلیق درآورد، اما او همچنان در سایر موارد در زندان باقی ماند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала