گزارش و تحلیل

کارشناس: تنها بخشی از نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک می کنند

CC BY 2.0 / U.S. Navy/ Lt. Chad A. Dulac / Headed homeآمریکا به کدام گروه ها و شخصیت ها در عراق می خواهد حمله کند؟
آمریکا به کدام گروه ها و شخصیت ها در عراق می خواهد حمله کند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2024
اشتراک
کارشناس مسائل بین الملل گفت: "بزرگترین سفارت آمریکا در دنیا در بغداد و بزرگترین کنسولگری آمریکا در دنیا در اربیل قرار دارد و اگر آمریکا قصد خروج کامل از عراق را داشت چنین تاسیساتی به عنوان مقر دیپلماتیک احداث نمی کرد."
به گزارش اسپوتنیک، دفتر السودانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمیسیون مشترک "آغاز دور اول گفتگو‌های دوجانبه را بین عراق و ایالات متحده آمریکا برای پایان دادن به ائتلاف در عراق" آغاز کرد. در ادامه این بیانیه آمده است: "کارشناسان نظامی بر پایان ماموریت نظامی ائتلاف جهانی علیه داعش، یک دهه پس از آغاز و پس از موفقیت‌آمیز بودن ماموریت خود در مشارکت با نیرو‌های امنیتی و نظامی عراق، نظارت خواهند کرد."
"امیرمحسن هادیان" کارشناس مسائل بین الملل درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق به اسپوتنیک گفت، این احتمال وجود دارد که نیروهای آمریکایی خاک عراق را بصورت کامل ترک نکرده و تنها شاهد کاهش حضور این نیروها خواهیم بود. آمریکا هم اکنون 2500 نیرو در عراق دارد و طبق برآوردها احتمال دارد این تعداد به هزار نیرو کاهش پیدا کند، بنابراین، چیزی که ممکن است شاهد آن باشیم را نمی توان خروج کامل نامید.
هادیان افزود، آمریکا به دلایل راهبردی و لجستیک، نیاز به حفظ تعدادی نیرو دارد تا چند هدف را محقق کند. اولا با استفاده از نیروهایی که در عراق دارد، نفوذ ایران در عراق را مهار می کند و تا حدی جلوی استفاده ایران از کریدور مدیترانه ای که ایران را از طریق عراق به سوریه متصل می کند، می گیرد. همچنین با نیروهایی که در عراق دارد دسترسی مستقیم به سوریه را برای خود فراهم می سازد. این دسترسی در حمایت از نیروهای آمریکایی مستقر در شرق فرات و متحدان آمریکا در سوریه ضروری است. از لحاظ جغرافیایی دسترسی به شرق فرات از طریق عراق و ترکیه ممکن است و از آنجا که ترکیه چنین دسترسی به آمریکا نخواهد داد، دسترسی آمریکا از طریق عراق، اهمیت مضاعف دارد.
علاوه بر اینها، بزرگترین سفارت آمریکا در دنیا در بغداد و بزرگترین کنسولگری آمریکا در دنیا در اربیل قرار دارد و اگر آمریکا قصد خروج کامل از عراق را داشت چنین تاسیساتی به عنوان مقر دیپلماتیک خود احداث نمی کرد. علاوه بر آن کشورعراق از حیث دروازه بانی دسترسی ایران و ترکیه به جهان عرب نیز اهمیت دارد.
هادیان در خصوص تبعات خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت، در این میان میزان توانمندی ارتش عراق در حفاظت از مرزها، خاک و حاکمیت عراق نیز مسئله حائز اهمیتی است، چراکه این ارتش در مقابله با داعش تا مرز فروپاشی رفت و مشخص نیست پروژه تقویت آن چقدر موثر واقع شده، به هر حال آمریکا مدعی است برای در هم شکستن داعش و تقویت ارتش عراق و به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارد.
سربازان آمریکایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.01.2024
آغاز رایزنی و گفت‌و‌گوی بغداد و واشنگتن برای خروج نیروهای خارجی از عراق
وی در پایان خاطر نشان کرد، جنبه قابل توجه دیگر در این موضوع فشار دوطرفه ای است که ایران و آمریکا به نخست وزیر عراق محمد السودانی وارد می کنند. نخست وزیر عراق باید تظاهر کند مایل به پایان دادن فوری به حضور آمریکا در عراق است در حالی که تمکین نکردن عراق به خواسته های آمریکا می تواند تنبیه ها و تحریم های مالی، بانکی و اقتصادی در پی داشته باشد و عراق را از ارز و سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت نظامی و اطلاعاتی امریکا محروم کند. به نظر می رسد جناح های نزدیک به ایران در دولت عراق، همین کاهش حضور آمریکا که محتمل است رخ دهد را به عنوان یک پیروزی ارزیابی و ترویج کنند. اما باید به یاد داشت عراق توافق چارچوب راهبردی با آمریکا را امضا کرده و طبق آن آمریکا در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به همکاری با عراق ادامه خواهد داد. در پایان می توان گفت، با توجه به اهمیت مهار ایران، مقابله با بقایای داعش و حمایت لجستیکی از پایگاه ها و نیروهای شرق فرات در کشور سوریه از طریق عراق و سایر دلایلی که یاد شد و دست باز امریکا در فشار به عراق و دیپلماسی اجبار، خروج کامل امریکا در کوتاه مدت و میان مدت بعید است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала