صفری به اسپوتنیک: ایران می تواند متمم پتانسیل بریکس باشد

© Sputnik / کیمیا زکریا پوردکتر مهدی صفری
دکتر مهدی صفری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2024
اشتراک
اختصاصی
معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران معتقد است، ایران جزو کشورهایی است که می تواند تکمیل کننده پتانسیل های بریکس باشد.
اسپوتنیک در حاشیه نشست بریکس با مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران و نماینده ایران در این نشست به گفتگو نشست.
صفری: ما بسیار خوشحال هستیم که با اعضای جدید دیگری به عضویت کامل بریکس درآمدیم. ایران جز کشورهایی است که می تواند تکمیل کننده پتانسیل های بریکس باشد، به خصوص در زمینه ترانزیت و کوریدور و همچنین موضوع انرژی. از همه مهمتر پیشنهادات بسیار خوبی که در زمینه مسایل مالی و دلار زدایی داریم.

در بخش تکنولوژی های نو وهوافضا، ایران می تواند در بخش دانش بنیان ها و تکنولوژی های نو نقش خوبی را به همراه داشته سایر کشورها باشد. به طور مثال در نانو، پلتفرم های مختلف و هوش مصنوعی و ... می تواند از فاکتورها باشد. در مجموع ما می توانیم بگوییم که بریکس در آینده با اعضای جدید می توانند در جهت همه جانبه گرایی و علیه یکجانبه گرایی کار کنند. توسعه همه جانبه گرایی علیه بریکس می تواند یکجانبه گرایی و نگاهی که آمریکایی ها دارند را خنثی کند.
• پیشنهاد ما برای دلار زدایی این است که کشورها با پول های محلی یا پول های کشورهای بریکس کار کنند. این کشورها با یکدیگر معامله دارند. به طور مثال کشورهای بریکس با یکدیگر معاملاتی دارند، با این چند جانبه گرایی و پلتفرمی که هست با بالانس کردن پول های معاملاتی که با کشورهای مختلف هست.
می توان دلار را کنار زد یا می توانیم سوییفت خاص خود را داشته باشیم.
الان حدود 10 کشور عضو بریکس شده اند که کشورهای مهمی هستند و اغلب معامله ها نیز بین این کشورها است و ما می توانیم تمرکز تجارت خود را روی کشورهای بریکس بگذاریم. به طور مثال اگر ما نیاز به تجهیزات کشاورزی داریم از روسیه خرید کنیم یا بالعکس.
• به نظرم شانگهای در حال فعالیت بر روی این موضوع است.

درست است که بریکس در بخش سیاسی و امنیتی هم فعالیت دارد. ما بعنوان جمهوری اسلامی به بریکس از دیدگاه اقتصادی و تجارت نگاه می کند و می دانید که اگر این رابطه قوی شود، اتوماتیک وار مسایل نظامی و امنیتی را خودش خنثی می کند.

• هر کاری جایگاه خودش را دارد. ما به وسیله همکاری با بریکس علت آنرا که اشاره کردیم، بحثی که در سازمان ملل و مجامع بین المللی و یکجانبه گرایی برخی کشورها و بی انصافی ها و بی عدالتی ها، کشورها به سمت بریکس سوق داده است و در حال حاضر حدود 30 کشور در انتظار وارد شد به بریکس هستند، دلیلش هم این است که در سازمان ملل آن قدرت اجرایی را نمی بینند و با توسعه یافتن، بریکس می تواند جانشین سازمان های بزرگ بین المللی شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала