ده سال حبس برای نخست وزیر سابق پاکستان

© AP Photo / K.M. Chaudaryعمران خان نخست وزیر سابق پاکستان
عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2024
اشتراک
عمران خان، نخست‌وزیر سابق و رئیس حزب انصاف پاکستان و همچنین شاه محمود قریشی، وزیر خارجه سابق این کشور به ۱۰ سال حبس محکوم شدند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی " Geo"، این حکم به اتهام افشای اسناد محرمانه دولتی علیه آنها صادر شده است. روز گذشته همزمان با تظاهرات اعتراضی حامیان عمران‌خان، پلیس این کشور با یورش به معترضان دست کم ۲۴ نفر را بازداشت کرد.
بر اساس گزارش رسانه‌ها، در آستانه انتخابات ماه آینده پاکستان، حدود ۲ هزار نفر برای حمایت از عمران‌خان و در مخالفت با رد صلاحیت چندین تن از نامزدهای حزب انصاف پاکستان که پیش‌تر ریاست آن برعهده عمران‌خان بود، در شهر کراچی تظاهرات کردند.
پلیس پاکستان به منظور متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده و حدود ۲۴ نفر را نیز بازداشت کرد.
رهبران حزب جنبش عدالت پاکستان با اعتراض شدید به روند محاکمه عمران‌ خان گفتند که هیچ تسهیلی برای نخست وزیر و وزیر خارجه سابق برای داشتن وکیل خصوصی و دفاع از خود در دادگاه ارائه نشده است.
پاکستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.08.2023
دستگیری وزیر خارجه سابق پاکستان به اتهام افشای نامه تهدید آمیز آمریکا
پرونده افشای اسرار دولتی مربوط به تلگرام محرمانه ای است که حاوی اطلاعاتی است مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی ناراضی از موضع بی طرف نخست وزیر پاکستان در قبال عملیات ویژه روسیه در اوکراین، از دولت پاکستان خواسته اند که خان را از سمت خود برکنار کند و در ازای آن، خان با تهدید به انزوا، وعده داد که با کشور "روابط گرمتری" برقرار کند. این تلگرام اوایل سال گذشته توسط سفیر پاکستان در واشنگتن به اسلام آباد ارسال شد.
حزب جنبش عدالت که ریاست آن از عمران‌ خان به یکی دیگر از چهره‌های نزدیک وی رسیده است، همواره نسبت به رویکرد گزینشی علیه اعضای این حزب و کارشکنی برای جلوگیری از حضور آنان در انتخابات آتی پاکستان به شدت ابراز نگرانی کرده است.
عمران‌ خان که از تابستان ۱۳۹۷ تا فروردین سال ۱۴۰۱ کرسی نخست وزیری را در اختیار داشت، از تابستان امسال به دلیل اتهامات در پرونده‌های متعدد فسادمالی، سیاسی و امنیتی در زندان به سر می‌برد.
به نوشته پایگاه بلومبرگ،‌ شعیب شاهین، وکیل عمران خان گفت، قاضی یک دادگاه ویژه پاکستان این نخست وزیر سابق را به همراه شاه محمود قریشی، وزیر خارجه دولت سابقش با کیفرخواست به اتهام نقض قانون اسرار رسمی به دلیل افشای یک سند طبقه بندی شده که سفیر پاکستان در آمریکا به اسلام آباد فرستاده بود، مواجه کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала