گزارش و تحلیل

خاورمیانه هر آینه به جنگی جدید نزدیکتر می شود

CC BY 2.0 / U.S. Navy / Class Bradley J. Gee / USS Essex conducts deck landing qualifications.آمریکایی ها از خاورمیانه خسته شده اند
آمریکایی ها از خاورمیانه خسته شده اند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2024
اشتراک
کشته شدن نظامیان آمریکایی و اتهاماتی که بلافاصله از سوی مقامات آمریکایی و رسانه های غربی بر علیه ایران وارد شد، هر آینه این منطقه پر التهاب را به جنگ نزدیک و نزدیک تر می کند ولو اینکه هیچ یک از طرفهای درگیر در این منطقه خواهان وقوع جنگ نباشند.
به گزارش اسپوتنیک، "سمیه ماندگار" کارشناس مسائل بین الملل درباره تهدیدات ایالات متحده در خصوص ترتیب دادن عملیات سری و همچنین تهدیدات بی درنگ آن بر علیه ایران به اسپوتنیک گفت، همانطور که می دانید فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه خاورمیانه موسوم به سنتکام تایید کرد که در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپادی) "به پایگاهی در شمال شرقی اردن"، سه سرباز آمریکایی کشته و 25 نفر مجروح شدند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در حالی که ایالات متحده هنوز در حال جمع‌آوری حقایق این حمله است اما می‌داند که این حمله "از سوی گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند"، انجام شده است و این در حالی است که گروه حزب الله عراق از گروه های محور مقاومت مسئولیت این حمله را پذیرفته است.
ماندگار در ادامه گفت، اگر به اظهار نظر مقامات آمریکایی توجه کنیم می بینیم که میان مخمصه ای از مواضع دوگانه گیر افتاده اند. یعنی از سویی جو بایدن که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد باید به گونه ای لفاظی کند که اذهان عمومی آمریکا را راضی نگه دارد و از سویی به خوبی می داند که واکنشی چنین صریح و آنی و محاسبه نشده منجر به افزایش تنش و بحران بیشتر میان دو طرف خواهد شد. بنابراین در اظهاراتی دیگر از سوی برخی مقامات دیگر همانطور که رویترز نقل کرده اعلام کردند که معتقد نیستند نیرو‌های ایرانی، حمله پهپادی را انجام داده باشند و حتی آدام اسمیت رئیس کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه حمله به پایگاه برج 22 باید پاسخ داده شود، تاکید کرد: ایران به دنبال درگیری مستقیم با آمریکا نیست.
وی افزود، کلاف خاورمیانه برای آمریکا و حسابرسی ایالات متحده از ایران هر لحظه درهم تنیده تر می شود. اگر نگاهی به اظهار نظر مقامات آمریکایی به ویژه جمهوری خواهان داشته باشیم میبینیم که سرتاسر از کوبیدن بر طبل جنگ با ایران و انتقامی ویرانگر از این کشور خبر می دهد. اما همان ها نیز به خوبی می دانند که شروع جنگی علنی ولو ناخواسته نتیجه ای به همراه خواهد داشت که نه به نفع جمهوری خواهان است و نه به نفع کل ایالات متحده و نه به نفع خاورمیانه ای که خود در آتش تنش و جنگهای مختلف در حال سوختن است و با پیوستن علنی ایران به این فضای جنگی قطعا پایانی خوش به همراه نخواهد داشت.
سمیه ماندگار در پایان خاطر نشان کرد، ایالات متحده و متحدان غربی آن هنوز از ماجرای دامن زدن به تنش میان روسیه و اوکراین خلاص نشده بودند که درگیری میان حماس و اسرائیل شکل گرفت و به نوعی تمرکز از روی روسیه و اوکراین برداشته شد و بر متحد اسرائیلی آنها قرار گرفت. حال اگر ایالات متحده بخواهد با ایران از سر جنگ درآید فصل جدیدی از مسائل حل نشده بین المللی برای این کشور و تبع آن خاورمیانه شکل خواهد گرفت.
بالگرد آمریکایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2024
آمریکا در حال بررسی یک عملیات مخفی علیه ایران
از زمان ترور ژنرال قاسم سلیمانی به دست آمریکا ایران وعده انتقامی سخت از عاملان این ترور را داده بود و از سوی دیگر ایالات متحده به دفعات جان سربازان خود را به عنوان خط قرمز تعریف کرده بود، بر این اساس باید ببنیم دو کشوری که بی صبرانه منتظر زمانی برای انتقامی سخت از یکدیگر هستند آیا صبر و تحمل را کنار می گذارند. حالا که سربازان آمریکایی آسیبی فراتر از ضربه مغزی دیده اند و منجر به کشته شدن و جراحات سنگین آنها شده، بی شک در منطقه خاورمیانه بحران شکلی تصاعدی به خود خواهد گرفت، منتها چرا سیستم های راداری و شناسایی ارتش آمریکا موفق به رهگیری پهبادها نشدند خود حرف و سخنانی به همراه دارد که بعدا معلوم می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала