برکناری فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین؟ "وزارت دفاع تکذیب کرد"

© AP Photo / Efrem Lukatskyزالوژنی فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین
زالوژنی فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2024
اشتراک
معاون رادای اوکراین گفت، به والری زالوژنی در مورد برکناری از پست فرماندهی کل نیروهای مسلح اوکراین اطلاع رسانی شده است.
به گزارش اسپوتنیک، "الکسی گونچارنکو"، معاون پارلمان اوکراین روز دوشنبه با اعلام این موضوع گفت، البته هنوز مصوبه ای در این باره وجود ندارد. گونچارنکو افزود که به زالوژنی پیشنهاد شده بود که به عنوان سفیر در یکی از کشورهای اروپایی انتخاب شود، اما او نپذیرفت.
وزارت دفاع اوکراین نیز به نوبه خود، پس از گزارش هایی مبنی بر استعفای زالوژنی، بیانیه ای را در تلگرام با متن "این درست نیست" منتشر کرد.
این وزارتخانه می گوید: "خبرنگاران عزیز، ما بلافاصله به همه سوالات پاسخ می دهیم: نه، این درست نیست."
پیش از این تعدادی از رسانه های اوکراینی و غربی درباره اختلافات جدی رئیس جمهور اوکراین و فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین نوشته بودند. آنها پس از مصاحبه صریح زالوژنی با مجله اکونومیست که در آن اعتراف کرد که ضدحمله این کشور به بن بست رسیده است، درباره درگیری صحبت کردند. این موضوع باعث انتقاد شدید رئیس جمهور کی یف شد، که در واقع از این نظامی خواست که "از سیاست دور بماند".
رسانه های اوکراینی بعدا متوجه شدند که زلنسکی به روسای ادارات منطقه ای دستور داده است که هرگونه ارتباط با رهبر نظامی را متوقف کنند. روزنامه نگاران این اقدام را تلاشی برای از بین بردن یک رقیب بالقوه می دانستند.
علاوه بر این، سال گذشته نشریات محلی نوشتند که زلنسکی می خواهد زالوژنی را از سمت خود برکنار کند و او را در راس وزارت دفاع قرار دهد، زیرا او را به عنوان رقیب در انتخابات ریاست جمهوری می بیند.
نتایج نظرسنجی های اوکراین اعتبار چنین ترس هایی را تأیید می کند. به این ترتیب، بررسی گروه جامعه‌شناسی رتبه‌بندی نشان می‌دهد که 82 درصد از پاسخ‌دهندگان به فرمانده کل قوا و 72 درصد به رئیس‌جمهور اعتماد دارند که مشخص می‌شود از تیرماه سال جاری افت رتبه رئیس‌جمهور آغاز شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала