رسانه: قرارداد اف 16 های آمریکا بر سیاست آنکارا تأثیر خواهد گذاشت

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر پاسخ ترکیه به اعتراض عراق
پاسخ ترکیه به اعتراض عراق   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2024
اشتراک
روزنامه حامی دولت ینی شفق به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد، دولت آمریکا رفتار نمایندگان مخالف در کنگره را که در تلاش برای جلوگیری از توافق فروش جنگنده‌های اف 16 به ترکیه هستند، زیر نظر دارد. پیامدهای این روند بر سیاست خارجی آنکارا تأثیر خواهد گذاشت.
به گزارش اسپوتنیک، رویترز گزارش داد که دولت واشنگتن از کنگره خواسته است تا فروش جنگنده های اف-16 و تجهیزات مربوطه به ترکیه را به مبلغ 20 میلیارد دلار تایید کند. ودانت پاتل، معاون رئیس سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه، در اظهار نظر در مورد این انتشارات گفت که کنگره در این موضوع نقش کلیدی دارد.
نشریه ینی شفق در این زمینه نوشت: "روند بررسی موافقت کنگره آمریکا مبنی بر تامین 23 میلیارد دلار جنگنده اف 16 ترکیه ادامه دارد. گفته می شد که نمایندگان مخالف کنگره می خواستند مانعی برای استفاده از هواپیماهای جنگنده ایجاد کنند و به دنبال بهانه بودند. بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع دیپلماتیک، دولت آمریکا رفتار آنها را زیر نظر دارد تا به وعده خود به ترکیه عمل کند. مانند F 35، مخالفان کنگره که ضمانت نامه های قانونی کتبی تحت F 16 دریافت کرده اند، سعی خواهند کرد از گزینه هایی مانند مسدود کردن عرضه سیستم های تایید شده برای فروش یا تاخیر در روند استفاده کنند."
این نشریه در ادامه می گوید: "دو موضوع مهم در مورد خرید 23 میلیارد دلاری F 16، موضوع فروش مشروط و موضوع ضمانت نامه است. کارشناسان خاطرنشان کردند که شرایطی که کنگره می تواند برای ایجاد محدودیت اضافه کند، می تواند پیامدهایی بر سیاست خارجی ترکیه داشته باشد."
ترکیه قبلاً رسماً عضویت سوئد در ناتو را تأیید کرده بود، موضوع که شرط اصلی دولت ایالات متحده برای "تحولات مثبت" در قرارداد F-16 بود. شماری از رسانه‌ها و کارشناسان حامی دولت ترکیه بر این باورند که تکمیل مثبت قرارداد F 16 برای ترکیه می‌تواند صفحه جدیدی در روابط آنکارا و واشنگتن باز کند؛ دولت ترکیه می‌تواند سیاست خارجی غرب را در پیش بگیرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تا کنون تنها اظهار داشته است که انتظار تحولات مثبتی در اوضاع از سوی واشنگتن دارد، بدون اینکه در مورد بردار آینده سیاست خارجی اظهارنظری کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала