گزارش و تحلیل

تجدید پیمان برادری و دوستی میان ایران به پاکستان

© IRNAهمکاری های تجاری ایران و پاکستان
همکاری های تجاری ایران و پاکستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2024
اشتراک
کارشناس مسائل بین الملل معتقد است، اهمیت سفر وزیر امورخارجه ایران به پاکستان حاکی تداوم دیپلماسی قوی میان ایران و پاکستان برای رسیدگی به مسائل فی مابین است.
به گزارش اس‍پوتنیک، "علی شیر یزدانی" کارشناس مسائل بین الملل در ارزیابی سفر وزیر امورخارجه ایران به پاکستان در گفتگو با اسپوتنیک گفت، نقش ایران و پاکستان برای رسیدگی به مسائل منطقه‌ و یاری دیگر کشورهای دوست و همپیمانان یکدیگر در مسیر جنگ با تروریسم و تامین امنیت جمعی انکارناپذیر است. نگرانی‌های پاکستان و ایران پیرامون مسائل امنیتی که در مرزهای مشترک وجود دارد از مشروعیت برخوردار است و بعبارتی یک نگرانی کاملا به حق است، اما هر دو کشور با ملاقاتی که انجام داده و مذاکراتی که صورت گرفت با صدای بلند اعلام کردند بر این امر آگگاه هستند دشمنان مشترکشان درپی برافروختن آتش اختلافات و پیشبرد پروژه ناامن‌سازی مرزها برای تخریب روابط عمیق دو کشور هستند.
یزدانی افزود، اگر دقت کرده باشید مقامات این دو کشور دائما یکدیگر را برادر خطاب می کنند که با توجه به بار معنایی این کلمه خود گویای تمایل طرفین بر حفظ روابط حسنه و صلح آمیز این دو همسایه است و این ملاقات و همچنین دعوت از رئیس جمهور ایران آقای رئیسی برای سفر به پاکستان از وجود تفکر و عملکرد محتاطانه‌ طرفین برای حل هرچه سریعتر تنش پیش آمده میان طرفین حکایت دارد که به موجب آن گفت‌وگو به عنوان بهترین راه برای ترسیم مسیر آینده روابط دوجانبه در نظر گرفته شده است. چرا که ابزارهای نظامی، مواضع تحریک‌آمیز و مقابل به مثل هرگز نمی‌توانند صلح را در داخل و خارج از مرزهای دو کشور ایجاد کنند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد، به هر حال آنچه مسلم است اینکه ادراک منافع ملی و امنیت منطقه‌ای ایران و پاکستان در مواردی با یکدیگر اختلاف دارد و شرط امنیت و ثبات برای هر دو کشور همسایه این است که تفاوتها بر اساس پارامترهای منافع ملی در سیاست جهانی پذیرفته گردد.
علی شیر یزدانی در ادامه گفتگو خاطر نشان کرد، در شرایط ژئوپلیتیک کنونی به ویژه پس از تنش‌های اخیر بین دو کشور سفر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. این دیدار فرصتی را برای هر دو کشور فراهم کرد تا در فضایی دیپلماتیک و به دور از هیاهو و رجزخوانی در توییتر و اخبار و رسانه تنش هایی را که به دلیل رویدادهای اخیر به وجود آمده است، کاهش دهند.
لازم به یادآری نیست که ایران و پاکستان بازیگران مهمی در منطقه هستند که هر گونه تنش بین دو کشور می تواند بر ثبات منطقه تأثیر گذارد. به همین دلیل نیز این دیدار فرصتی شایسته برای رسیدگی به نگرانی ها و تلاش برای حفظ صلح و ثبات در منطقه ایجاد نمود.
ایران و پاکستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2024
امیرعبداللهیان: ایران و پاکستان هیچ‌گاه مشکلات مرزی نداشته‌اند
وی در پایان خاطر نشان کرد، ایران و پاکستان پتانسیل همکاری های اقتصادی قابل توجهی به ویژه در زمینه تجارت، انرژی و توسعه زیرساخت ها را دارند و افتتاح بازارچه‌های مرزی دو کشور و افتتاح خط انرژی توسط رهبران دو کشور در آوریل 2023 میلادی نشان از اهتمام دو کشور در گسترش روابط اقتصادی است. سفر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان از نظر همکاری‌های امنیتی و منطقه‌ای از اهمیت بسزایی برخوردار است و همانطور که امیر عبداللهیان در نشست خبری دیدار امروز اذعان داشت درسایه همکاری مشترک و نیرومند تهران و اسلام آباد به تروریست‌ها مجالی برای برهم زدن امنیت دو ملت و دو کشور نخواهند داد. قطعا خطر تروریسم چالش مشترک دو کشور است‌. ایران و پاکستان مصمم به رویکرد جمعی و مبتنی بر همکاری جهت مقابله با تروریسم هستند که این مهم قابل تحقق است.
آنچه از دیدار وزرای امورخارجه پاکستان و ایران استباط می شود اینکه دیپلماسی، همکاری و درک متقابل کماکان از رفتارهای عملگرایانه دو طرف است و نشان دهنده تعهد به گفتگوی باز و حل مسالمت آمیز مسائل بین المللی است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала