روسیه امیدوار است که ترکیه حادثه ایل-76 را محکوم کند

© Photo / Photo from the social mediaحمله موشکی اوکراین به هواپیمای ایل-76 روسیه
حمله موشکی اوکراین به هواپیمای ایل-76 روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2024
اشتراک
مسکو انتظار دارد ترکیه نسبت به حادثه هواپیمای ایل-76 روسیه که توسط نیروهای مسلح اوکراین سرنگون شد، واکنش مناسب نشان دهد.
به گزارش اسپوتنیک، گریگوری کاراسین، رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون در دیدار با تانجو بیلگیچ، سفیر ترکیه در فدراسیون روسیه اظهار داشت که روسیه انتظار دارد ترکیه نسبت به حادثه هواپیمای ایل-76 روسیه که توسط نیروهای مسلح اوکراین سرنگون شد، واکنش مناسب نشان دهد.
حمله موشکی نیروهای مسلح اوکراین بر فراز قلمرو منطقه بلگورود به هواپیمای ترابری نظامی روسیه ایل-76 یک اقدام تروریستی بین المللی است.
گریگوری کاراسین، رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون در ادامه افزود: "چنین اقداماتی را نمی توان بدون محکومیت و ارزیابی کافی به حال خود رها کرد. امیدواریم آنکارا به این جنایت رژیم کی‌یف واکنش مناسب نشان دهد".
شرکت کنندگان در این نشست همچنین در مورد آماده سازی تماس های روسیه و ترکیه در سطح عالی پارلمانی بحث و تبادل نظر کردند. به گفته کاراسین، سناتورهای روسی آماده هستند از هیئت شورای عالی علم و فناوری ترکیه به ریاست رئیس آن و هیئت کمیسیون امور بین الملل پارلمان ترکیه در شورای فدراسیون استقبال کنند.
روز 24 ژانویه (چهارشنبه)، نیروهای مسلح اوکراین یک هواپیمای ترابری نظامی ایل-76 را بر فراز استان بلگورود که حامل 65 اسیر اوکراینی برای تبادل بود، سرنگون کرد. همه اسیران داخل هواپیما و همچنین شش خدمه و سه نفر همراه - در مجموع 74 نفر جان خود را از دست دادند.
میدان استقلال در کی یف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2024
سخنگوی کرملین خواستار تحقیقات بین المللی در مورد جنایات رژیم کی یف شد
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک اظهار داشت که حمله به ایل-76 بر فراز منطقه بلگورود نشان دهنده استفاده کی‌یف از روش های تروریستی است. فدراسیون روسیه خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل در خصوص حمله به ایل-76 شد. فدراسیون روسیه امیدوار است که ریاست فرانسه از نمونه بریتانیا در آوریل 2022 الگوبرداری نکند و نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایل-76 را تشکیل دهد.
به گفته وزارت دفاع روسیه، کی یف به خوبی از انتقال قریب الوقوع اسرا برای مبادله، که قرار بود بعداً در روز چهارشنبه انجام شود، آگاه بود. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سقوط هواپیمای ایل-76 " امکان رسیدن به دست‌کم هر نوع توافق با کی‌یف را شدیدا زیر سوال می برد.
ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای روسیه دستور داد درخواستی برای کنگره ایالات متحده و بوندستاگ، پارلمان آلمان آماده شود چون آمریکا و آلمان به اوکراین سیستم های موشکی ضد هوایی (پاتریوت و آیریس- تی) را عرضه می کنند. این در حالی است که رسانه های اوکراین ابتدا نوشتند که ایلیوشین-76 توسط نیروهای مسلح اوکراین سرنگون شده است، اما پس از آن این داده ها را از سایت های خود حذف کردند.
به گفته آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه ، این هواپیما توسط ارتش اوکراین با "سه موشک ضد هوایی - پاتریوت یا IRIS-T" سرنگون شد. ویاچسلاو ولودین، رئیس دوما دستور داد پیامی برای کنگره ایالات متحده و بوندستاگ، پارلمان آلمان در رابطه با سقوط هواپیمای ایل-76 تهیه شود و همچنین پیشنهاد کرد که بررسی شود از چه موشک ها و پرتابگرهایی برای ساقط کردن آن استفاده شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала