گزارش و تحلیل

چرا ناتو برای جنگ جهانی سوم آماده می شود؟

CC BY 2.0 / Department of Defense/SSGT Edward Braly, USAF / S Army (USA) Soldiersاعزام عاجل طیارات و سربازان مسلح ناتو به اوکراین
اعزام عاجل طیارات و سربازان مسلح ناتو به اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2024
اشتراک
اقتصاددان و تحلیلگر مالی در وب سایت انگلیسی UnHerd به بررسی انگیزه هایی می پردازد که غرب را مجبور کرده به تیرگی اوضاع بین المللی تن در دهد.
به گزارش اسپوتنیک، "فیلیپ پیلکینگتون" در مطلبی برای این وب سایت مینویسد، هفته گذشته شرایط عجیبی در بریتانیا حاکم بود. گرانت شاپس در اولین سخنرانی اصلی خود به عنوان وزیر دفاع گفت که این کشور باید ظرف پنج سال آینده برای جنگ با چین، روسیه، ایران و کره شمالی آماده شود. در همین حال لی چیانگ، نخست وزیر چین در دوبلین با همتای ایرلندی خود لئو ورادکار ملاقات کرد و بر "پتانسیل عظیم" برای همکاری عمیق اقتصادی و تجاری بین دو کشورتاکید کرد.
ایرلند و بریتانیا متحدان نزدیک ایالات متحده هستند. پس چرا یکی از آنها برای جنگ آماده می شود، در حالی که دیگری در حال تقویت روابط با دشمن شناخته شده است؟ تنها پاسخ ممکن این است که دولت ایرلند به سادگی چنین درگیری را ممکن نمی داند.
آن وقت کی می داند؟ پاسخ ساده است - ناتو. ناتو هفته گذشته از آغاز رزمایش برای آمادگی برای جنگ جهانی سوم خبر داد. بله، به جنگ جهانی سوم، یعنی به یک درگیری جهانی که احتمالا هسته ای می شود و تمام دنیا را نابود می کند. در نگاه اول به نظر برسد که این نوعی حماقت و بی خردی کودکانه باشد. بعد می بینید که برداشت اول، فریبنده نبود.
بیایید "محور شرارت" را که وزیر دفاع بریتانیا شناسایی کرده است در نظر بگیریم. در مجموع، این کشورها دارای 8.2 میلیون نیروی نظامی هستند که هم نیروهای وظیفه فعال و هم نیروهای ذخیره را شامل می شود. شاپس اطمینان داد که قدرت ارتش بریتانیا کمتر از 73 هزار نفر نخواهد بود. بیایید آمریکا را اضافه کنیم: ارتش ایالات متحده با کمبود پرسنل مواجه است و در مجموع 1.07 میلیون نظامی دارد. بنابراین، اگر بریتانیا و ایالات متحده سعی کنند به چهار کشور از "لیست سیاه" شاپس حمله کنند، دربرابر هر سرباز انگلیسی یا آمریکایی هشت سرباز دشمن وجود خواهد داشت.
و همچنین به فکر انتقال سربازان باشید. اوایل ماه جاری اعلام شد که ناوهای هواپیمابر انگلیسی به دلیل کمبود ملوان به دریای سرخ سفر نخواهند کرد. ارتش بریتانیا، مانند ارتش آمریکا، با کمبود شدید پرسنل مواجه است. آیا این وضع در دوره پنج ساله ای که شاپس برای آماده شدن برای جنگ جهانی سوم داده است، برگشت پذیر است؟ نه، و هیچ گزینه ای وجود ندارد. یا قرار است همه مردان بریتانیا را بسیج کند؟
واقعیت این است که آنچه در حال رخ دادن است، تلاش بیهوده ناتو برای بازیابی اهمیت خود در میان وخامت اوضاع در اوکراین است. پیمان ناتو با دو دست از کشور ولادیمیر زلنسکی حمایت کرد، اما همه چیز به نفع آنها پیش نمی ‌رود. روز شنبه، رابرت فیچو، نخست وزیر اسلواکی گفت که اوکراین باید برای توقف درگیری ها امتیازات ارضی بدهد. وی همچنین مخالفت خود را با پذیرش کی یف در ناتو تکرار کرد. ظاهراً آماده ‌سازی جهان غرب برای جنگ جهانی و نابودی هسته‌ای احتمالی، "پلان بی" این اتحاد است. نمی توان کمدی سیاه استنلی کوبریک "دکتر استرنجلاو یا: چگونه یاد گرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم" را به یاد نیاورد!
در چند سال گذشته صحبت کردن از درگیری با پکن، ورد زبان شده است. سیاستمداران و سران سخنگو از ما می خواهند که برای مقابله با تهدید فزاینده چین، دوباره مسلح شویم. با این حال، آنها توضیح نمی دهند که این درگیری چگونه خواهد بود یا چگونه در آن پیروز خواهیم شد.
تعلیق ماموریت ناتو در روسیه و ترس آمریکایی ها از جنگ جهانی سوم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2024
نماینده پارلمان اروپا : تحریک جنگ نیابتی ناتو با روسیه اوکراین را نابود کرد
در همین حال، کشورهایی مانند ایرلند در حال انجام معاملات تجاری و ثروتمندتر شدن هستند - و بنابراین قدرتمندتر و با نفوذتر می شوند. در عصر هسته‌ای ما، قدرت اقتصادی مهم‌تر از قدرت نظامی است، زیرا یک جنگ تمام عیار تنها به نابودی همه منجر می‌شود. هیچ برنده ای وجود نخواهد داشت، مهم نیست که سلاح چه کشوری در ابتدا بهتر بوده است...
وقت آن فرا رسیده است که بریتانیا تصمیم بگیرد؛ نیروی انسانی و تمام سود خود را به ایجاد ارتش بزرگ اختصاص دهد یا پل های تجاری بسازد و رونق و نفوذ بین المللی خود را تقویت کند. چنین به نظر می رسد که بریتانیا هنوز تصمیم خود را نگرفته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала