رییس سازمان انرژی اتمی ایران: به آمریکا هم آب سنگین فروختیم

© Photo / ISNA agency / ESLAMIمحمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2024
اشتراک
محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد تهران مشتقات آب سنگین را به کشورهای مختلف از جمله آمریکا صادر کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه گزارش‌های آژانس با برخی بندها مطابقت ندارد اما ایران به بند ۲۶۳۶ در برجام عمل می‌کند، گفت: مشتقات آب سنگین به کشورهای مختلف صادر شده و آمریکا هم یکبار آب سنگین خریداری کرده است.
اسلامی درباره سطح دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای ایران ، گفت: ما عضو پادمان هستیم و مطابق پادمان با آژانس همکاری داریم و آژانس نیز طبق پادمان بر فرایندهای ما نظارت دارد و دوربین نصب و کارشناس اعزام می‌کند.
وی اظهار داشت: سروصدایی که کشورهای اروپایی و به ویژه سه کشور اروپایی هر سه ماه یک بار به پا می کنند گزارش های مربوط به سند برجام است که همانند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که ایران نیز به موجب قانون اقدام راهبردی رفتار می کند.
Символика Международного агентства по атомной энергии - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.12.2023
آژانس انرژی اتمی: ایران تولید اورانیوم غنی شده خود را افزایش داده است
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: گزارش هایی که آژانس انرژی اتمی ارائه می دهد عدم انطباق براساس یکسری از بندها است اما ما به بند ۲۶۳۶ در برجام عمل می کنیم. وظیفه آژانس نیست که عدم اجرای تعهدات طرف های برجام را گزارش کند این در حالی است که ما خودمان باید گزارش بدهیم که چه کارهایی انجام می دهیم که این کار هم انجام می دهیم اما صدای ما و ملت ایران شنیده نمی شود.
اسلامی خطاب به آژانس گفت: ما این محدودیت ها و ضوابط را پیاده کردیم که شما تحریم ها را لغو کنید وقتی تحریم ها را لغو نمی کنید به تعهداتان پایبند نیستید ما در همان ظرفیت برجام و مطابق پادمان عمل می کنیم و آژانس هم نظارت می کند و تا کنون هم هیچ گونه عدم انطباقی وجود نداشته و نخواهد داشت.
وی درباره اینکه آب سنگین ایران مشتری دارد، گفت: آب سنگین ایران مشتری های زیادی دارد. همه کشورهایی که "های تک" کار می کنند و پیشرفته هستند به آب سنگین نیاز دارند بنابراین به آنها صادرات داریم. همچنین مشتقات آب سنگین هم متقاضی دارد که در این زمینه هم صادرات داریم و آمریکا هم یکبار آب سنگین خریداری کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала