آمریکا و انگلیس عملیات نظامی خود را در یمن آغاز کردند + ویدئو

© Photo / Social mediaآمریکا و انگلیس عملیات نظامی خود را در یمن آغاز کردند
آمریکا و انگلیس عملیات نظامی خود را در یمن آغاز کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2024
اشتراک
آمریکا و بریتانیا عملیاتی را علیه تأسیسات جنبش انصارالله (حوثی‌ها) در شمال یمن آغاز کردند.
به گزارش اسپوتنیک، این خبر را شبکه العربیه به نقل از منابع آگاه منتشر کرده است.
منابع این شبکه گفتند: "عملیات نظامی آمریکا و انگلیس علیه اهداف حوثی‌ها آغاز شده است".
منابع نامبرده اشاره می کنند که این حمله از جمله حومه بندر حدیده انجام شده است. همچنین به گفته آنها، پنج حمله هوایی به اهداف متعلق به حوثی ها در شرق این شهر صورت گرفته است.
شبکه های اجتماعی تصاویری از آتش سوزی و ویرانی شدید در چندین استان یمن منتشر می کنند. شاهدان عینی گفتند که این انفجارها بسیار قوی بوده است.
روسیه خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل برای امروز جمعه شده است.
بمباران گسترده
به گفته مقامات محلی، حداقل 23 حمله به مناطق مختلف یمن رخ داده است:
چهار حمله پایگاه هوایی در صنعا، پایتخت یمن؛
هشت حمله به فرودگاه حدیده;
سه حمله در امتداد اردوگاه نظامی در شرق شهر صعده.
هشت حمله به قرارگاه تیپ 22 مکانیزه در منطقه الجند شهر تعز و فرودگاه در منطقه الحبان.
پنتاگون خبر گلوله باران اهداف حوثی‌ها را تایید کرد و افزود که جزئیات این عملیات را متعاقبا منتشر خواهد کرد.
به گزارش سی ان ان، نیروهای آمریکایی از موشک های تاماهاوک استفاده کردند و به گفته وزارت دفاع بریتانیا، این کشور از بمب های هدایت شونده Paveway IV استفاده کرد. به گفته مقامات آمریکایی، اهداف این بمباران ها رادارها و سایت های پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین بوده است.
در همان زمان، همانطور که علی القحوم، یکی از اعضای دفتر سیاسی انصارالله گفت، این جنبش به تاسیسات آمریکا و انگلیس نیز حمله کرد که به گفته وی، به پایگاه هوایی الدلیمی در صنا آسیب نرساند. وزارت خارجه دولت حوثی وعده داد که طرف مهاجم "بهای سنگینی خواهد پرداخت". وزارت دفاع آمریکا نیز به نوبه خود گزارش داد که هیچ اقدام تلافی جویانه ای از سوی جنبش یمن ثبت نشده است.
اظهار نظرهای واشنگتن و لندن
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، این عملیات را پاسخی به تهدید کشتیرانی در منطقه خواند. وی افزود که حوثی ها بزرگترین حمله خود را در 9 ژانویه علیه کشتی های جنگی آمریکا انجام دادند.
این حملات هدفمند پیام روشنی را ارسال می کند که ایالات متحده و متحدان حملات به پرسنل ما را تحمل نخواهند کرد و به بازیگران متخاصم اجازه نخواهند داد آزادی ناوبری را در یکی از حیاتی ترین مسیرهای تجاری ما به خطر بیندازند.
رئیس دولت آمریکا همچنین تهدید کرد که در صورت لزوم "بدون تردید" اقدامات بیشتری را انجام خواهد داد.
ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا به بیانیه بایدن پیوست و این عملیات را به تهدید فعلی برای کشتی های انگلیسی و دیگر کشورها مرتبط دانست.
وی گفت: ما همراه با ایالات متحده و با حمایت هلند، کانادا و بحرین، اقدامات محدود، ضروری و متناسبی را در دفاع از خود در برابر اهداف مرتبط با این حملات برای تضعیف توانایی‌های نظامی حوثی‌ها و حفاظت از کشتیرانی جهانی انجام دادیم.
علاوه بر این، کاخ سفید ادعاهای حوثی ها مبنی بر اینکه حملات آنها به کشتی های جنگی و غیرنظامیان مربوط به درگیری های جاری در غزه است را بی اساس خواند.
در عین حال، دولت آمریکا اطمینان داد که آنها خواهان تشدید تنش در خاورمیانه نیستند، بلکه تنها هدف تضعیف توانایی انصارالله در ادامه حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ را دنبال می کنند.
این عملیات همچنین توسط مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری خواهان است، حمایت شد. او همچنین حملات به حوثی ها را تلافی حملات به کشتی ها و کشتی های تجاری آمریکایی دانست.
همزمان ده ها فعال در نزدیکی کاخ سفید تجمع کردند و خواستار پایان دادن به درگیری ها علیه یمن و همچنین آتش بس در غزه شدند.
تشدید وخامت اوضاع در دریای سرخ
در اواسط نوامبر، انصارالله که بر شمال یمن حکومت می کند، تهدید کرد که به هر کشتی مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ حمله خواهد کرد و از کشورهای دیگر خواست خدمه خود را فراخوانند. پس از این، برخی از شرکت های کشتیرانی تصمیم گرفتند حمل و نقل از طریق کانال سوئز را متوقف کنند و شرکت های انرژی بریتیش پترولیوم (BP) و Equinor حمل و نقل فرآورده های نفتی را با تانکر از طریق دریای سرخ متوقف کردند.
ایالات متحده نیز به نوبه خود از عملیات مشترک با ده کشور دیگر برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ خبر داد. انصارالله در پاسخ به این موضوع تهدید کرد که حق حمله به کشتی های کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف را برای خود محفوظ می دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала