درگیری احتمالی در تایوان چه هزینه ای برای جهان دارد؟

© AP Photo / Chiang Ying-yingدرگیری احتمالی در تایوان چقدر برای جهان هزینه خواهد داشت
درگیری احتمالی در تایوان چقدر برای جهان هزینه خواهد داشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2024
اشتراک
بلومبرگ تأثیر جنگ تایوان بر اقتصاد جهانی را 10 تریلیون دلار تخمین زده است.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس برآورد بلومبرگ، یک درگیری نظامی احتمالی بر سر تایوان می تواند حدود ده تریلیون دلار برای جهان هزینه داشته باشد و پیامدهای درگیری در اوکراین، همه گیری کووید-19 و بحران مالی جهانی را کمرنگ کند.
بلومبرگ می نویسد: جنگ بر سر تایوان آنقدر از نظر خون و هزینه مادی گران تمام می شود که حتی کسانی که از وضعیت موجود ناراضی هستند دلیلی برای خطر نکردن دارند. Bloomberg Economics هزینه درگیری را حدود ده تریلیون دلار، معادل حدود ده درصد تولید ناخالص داخلی جهانی تخمین زده است.
بلومبرگ خاطرنشان می کند که با توجه به نفوذ اقتصادی و نظامی فزاینده پکن، تشدید احساس هویت ملی در تایوان و روابط ناآرام بین چین و ایالات متحده، شرایط برای یک بحران احتمالی را ایجاد کرده است. در عین حال، این آژانس انتخابات تایوان را که در 13 ژانویه برگزار می شود، یک "عامل انفجاری" بالقوه می خواند. Bloomberg Economics دو سناریو ممکن را مدلسازی کرده است.
در سناریوی اول، که شامل عملیات چین علیه تایوان و درگیر شدن ایالات متحده در جنگ است، اقتصاد جهانی ممکن است تا 10.2 درصد از تولید ناخالص داخلی را در سال اول از دست بدهد. خود تایوان 40 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست خواهد داد، سرزمین اصلی چین 16.7 درصد و ایالات متحده 6.7 درصد. کره جنوبی، ژاپن و سایر کشورهای آسیای شرقی بیشترین آسیب را خواهند دید.
سناریوی دوم، محاصره تایوان که این جزیره را از تجارت جهانی قطع می‌کند، منجر به از دست دادن تقریباً پنج درصد از تولید ناخالص داخلی در سال اول اقتصاد جهانی می‌شود. این برای خود جزیره 12.2 درصد از تولید ناخالص داخلی، سرزمین اصلی چین 8.9 درصد و ایالات متحده 3.3 درصد هزینه خواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала