ایران: وقتی بریکس، شانگهای و اتحادیه اوراسیا هستند، نیازی به پیوستن به سازمان تجارت جهانی نمی بینیم

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر بریکس
بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.01.2024
اشتراک
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد ایران نیازی به پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) نمی بیند، زیرا سازمان های منطقه ای مانند بریکس، سازمان همکاری شانگهای ، اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، سازمان همکاری اقتصادی (ECO) که ایران از جمله اعضای آنهاست، در مجموع مشابه WTO هستند.
به گزارش اسپوتنیک، صفری گفت:" ما کشور ناظر در سازمان جهانی تجارت هستیم، با این حال، با به دست آوردن عضویت در بریکس... سازمان همکاری شانگهای ، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری اقتصادی – در مجموع همچون عضویت در د سازمان تجارت جهانی خواهد بود! اکنون ما نیازی به تلاش برای عضویت در سازمان تجارت جهانی نمی بینیم... ما با عضویت در این سازمان ها تقریباً به طور خودکار در سطح منطقه به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمدیم و مزایای خود را دریافت می کنیم، این یک وضعیت برد- برد برای همه طرف ها است. "
معاون وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه در صورت پیشنهاد حضور ایران در سازمان تجارت جهانی، این کشور از چنین اقدامی استقبال کرده و به عضویت این سازمان خواهد رفت، اما تاکید کرد که به لطف عضویت جمهوری اسلامی در انجمن‌هایی که نام برد، نیازها در سطح منطقه ای و جهانی عملاً برآورده شده است."
همچنین به گفته وی، تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تأثیر زیادی بر روابط ما (ایران و روسیه) در زمینه تجارت - اعم از واردات و صادرات - خواهد داشت که در نتیجه بین ایران و روسیه در بریکس و سازمان همکاری شانگهای ممکن است "پایه همکاری خوب در حوزه مالی، ترانزیت، انرژی، پروژه های فنی و دانش محور تشکیل شود".
صفری گفت: الحاق ایران به بریکس فرصت‌های عظیمی را برای این سازمان فراهم می‌کند که یکی از آنها ترانزیت، دوم انرژی اعم از نفت و گاز، سوم فناوری‌های نوین و بخش دانش‌بنیان است.
معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: هم در بریکس و هم در سازمان همکاری شانگهای به ایران پیشنهاد شد تا ریاست تعدادی از کمیته ها به ویژه در حوزه فناوری های مختلف را بر عهده بگیرد.
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.01.2024
معاون وزیر خارجه ایران: روسیه می تواند در بریکس دبیرخانه تشکیل دهد
صفری با تاکید بر اینکه سازمان همکاری شانگهای و بریکس بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت و گاز هستند، گفت: بریکس یک بازار فوق العاده به اندازه نصف جهان است، سازمان همکاری شانگهای یک بازار در سطح منطقه ای است که به خودی خود می تواند تاثیر داشته باشد، و این یک وضعیت برد-برد برای همه طرف‌ها است."
مهدی صفری گفت: سازمان همکاری شانگهای مانند بریکس باید مسیر دلارزدایی و تجارت با ارزهای ملی را به ویژه با عرضه سوآپ دنبال کند.
معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه تجارت با ارزهای ملی با روسیه، قزاقستان و تعدادی دیگر از کشورها "می تواند مبنای خوبی برای مبادلات سوآپ باشد"، تاکید کرد: "سوآپ در اصل دلارزدایی است". به گفته وی، راه دیگر اجرای ایده دلارزدایی می تواند ایجاد صندوقی از ارزهای مختلف توسط بانک جدید توسعه بریکس(NDB) باشد که در آن واحد پولی مشترک تصویب شود. صفری معتقد است بر این اساس امکان اخذ وام از این بانک و انجام عملیات معاملاتی وجود خواهد داشت.
وی در خصوص نقش بانک توسعه بریکس تاکید کرد: البته برجام اقتصاد بزرگی را تنظیم می کند که این بانک می تواند نقش بزرگی در آن ایفا کند، تقریباً مانند بانک سازمان همکاری اسلامی که بین کشورهای اسلامی تشکیل شده است.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در آگوست 2023، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. آرژانتین بعداً از شرکت در اتحاد خودداری کرد. مشارکت کامل کشورهای جدید در این سازمان از اول ژانویه 2024 آغاز شد. همانطور که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست ژوهانسبورگ گفت، کشوری که می خواهد به بریکس بپیوندد نباید تحریم هایی را علیه دیگر کشورهای شرکت کننده در این اتحادیه اعمال کند.
کشورهای اوراسیا یک توافقنامه تجارت آزاد کامل با ایران امضا کردند که باید جایگزین توافق موقتی شود که از سال 2019 در پایان دسامبر 2023 لازم الاجرا بود. امضا آن در چارچوب نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ صورت گرفت. این سند به امضای میخائیل میاسنیکوویچ رئیس هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا، آلکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه و عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران رسید. این قرارداد همچنین توسط نمایندگان بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان امضا شد.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال 2001 تأسیس شد و شامل هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان است. کشورهای ناظر افغانستان، بلاروس و مغولستان و کشورهای شریک آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، امارات، ترکیه و سریلانکا هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала