امیرعبداللهیان: ایران میزبان بزرگترین جمعیت آواره در جهان است

CC BY 4.0 / IRNA / حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2023
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران بیان کرد که کشور ایران میزبان بزرگترین جمعیت آواره در سطح جهان است.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از تسنیم، حسین امیرعبداللهیان امروز چهارشنبه در اجلاس مجمع جهانی پناهندگان در ژنو بیان کرد: حضور در این مجمع از طرف ایران به عنوان بزرگترین میزبان پناهندگان در جهان برای اینجانب مایه خرسندی است. سوال اساسی در خصوص مسئله پناهندگان این است که چرا تنها چند کشور معدود باید مسئولیت میزبانی اکثریت آوارگان را بر عهده داشته باشند.
وی بیان کرد: همانطور که می دانید اکنون بیش از چهل و پنج سال است که ایران میزبان طولانی ترین وضعیت پناهندگی بوده و در حال حاضر و پس از تحولات افغانستان در سال 2021 ایران میزبان بزرگترین جمعیت آواره در سطح جهان است.
وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: مداخلات نظامی متعدد و سایر دخالت های توسط قدرت های خارج از منطقه ما موجب بی ثباتی و ناامنی شده است به نحوی که این عامل خود باعث امواج آوارگی در سراسر منطقه گردیده است. ایران باری را بر دوش کشیده که در نتیجه سیاست های غیرمسئولانه و مداخلات نظامی آمریکا و متحدان آن ها در مجاورت ایران در منطقه تحمیل شده است.
حسین امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما با مبنای قرار دادن تعالیم اسلامی شرایط زندگی مناسبی را برای آوارگان افغانستانی فراهم کردیم. تمامی کودکان افغانستانی امکان ثبت نام در مدارس ایران را دارند.
وی افزود: یک کشور به تنهایی نمی تواند هزینه و بار بزرگترین جمعیت آواره جهان را بر دوش بکشد و این ناعادلانه است. هزینه های میزبانی از آوارگان باید به صورت عادلانه بین کشورها تقسیم شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала