نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در مسکو + تصاویر

نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر
نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2023
اشتراک
تمرکز این دوره از نشست‌ها بر موضوعات اقتصادی و تجاری خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، دوازدهمین نشست وزرای خارجه ۵ کشور حاشیه دریای خزر (روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان) امروز سه شنبه در مسکو آغاز شد.
تمرکز این دوره از نشست‌ها بر موضوعات اقتصادی و تجاری خواهد بود.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: "ما در حال راه اندازی یک گفتگوی منظم وزرای جدید هستیم که شامل همکاری پنج جانبه و آماده سازی دستور کار است. همچنین، تعمیق همکاری بین کشورهای دریای خزر از منظر نظم جهانی چند قطبی و ظهور مراکز جدید توسعه جهانی عینی و مهم است».
وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه خاطرنشان نمود که همکاری در دریای خزر به سطح بالایی رسیده است. و از جمله چالش های کشورهای حاشیه خزر می توان به مشکلات ایمنی محیط زیست، حفاظت از منابع خزر اشاره کرد.
امیرعبداللهیان اظهار داشت که امنیت در منطقه خزر تفکیک‌ناپذیر است.
وزیر امور خارجه ایران در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: «نمی‌توانیم قبل از هرچیز به بیش از ۱۶ هزار شهید فلسطینی فکر نکنیم. امیدوارم این اجلاس موجب تحرک بیشتر در همه همکاری‌ها شود. دریای خزر کانون دوستی ما و منشا خیر و برکت برای ۲۵۰ میلیون همسایه ساکن آن است که باید تلاش کنیم برای نسل آینده حفظ کنیم. امنیت در منطقه خزر تفکیک ناپذیر است و همه ما در قبال آن مسئولیت داریم. متاسفانه برگزاری نشست نخست وزیران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران با وجود هماهنگی‌ها به تعویق افتاد و بدنبال برگزاری آن به میزبانی معاون اول هستیم».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала